Voor bijkomende informatie en resultaten voor mediaplannings-doeleinden kan u terecht bij onze research-afdeling.

Contacteer ons

Grafieken op maat

Hieronder vindt u snel de resultaten van het CIM Radio-onderzoek terug onder de vorm van grafieken. Ze tonen voor alle zenders in het Noorden en het Zuiden, het dagbereik, het marktaandeel en de luisterdichtheid op verschillende doelgroepen en uurschijven.

Snelle toegang tot grafieken op maat

Standaard worden de grafieken van de laatste golf voor het Noorden getoond voor de doelgroep 12+. Via de dropdownboxes kan u ook de resultaten bekijken voor vroegere golven, voor het Zuiden, voor andere doelgroepen en andere dagdefinities. Deze resultaten rapporteren over alle luisterkwartieren binnen de vermelde dagdefinities.

Tot en met Golf 10 zijn de grafieken gebaseerd op één onderzoeksgolf en niet bedoeld voor mediaplanning. Vanaf Golf 11 publiceren we de resultaten voor de andere doelgroepen dan 12+ op de gecumuleerde golven, waardoor de resultaten bruikbaar zijn voor mediaplanning*. De cijfers voor de doelgroep 12+ blijven gebaseerd op één onderzoeksgolf en geven het meest recente overzicht van het radiolandschap.

* Het CIM benadrukt dat mediaplanning dient te gebeuren op basis van de cumul van de laatste drie golven. Verder wijst het CIM erop dat de huidige radiostudie veeleer voorzien is om nationale zenders en grote netwerken van radiostations te analyseren. Analyses op basis van de enkelvoudige golf zijn dus enkel toegelaten voor de nationale en de provinciale radio’s. Voor de lokale radio’s wordt aanbevolen om uitsluitend een beroep te doen op gecumuleerde golven.
In het Noorden van het land stemt proportioneel een groter deel van de bevolking af op de radio dan in het Zuiden. Op een gemiddelde dag (gebaseerd op 7 dagen, van ma tot zo en tussen 6u 's morgens en 22u) luisteren 78,5% van de Nederlandstaligen naar de radio. 56,2% luistert dagelijks naar de VRT-radio's.
Om het marktaandeel te bepalen, wordt het aantal kwartieren dat naar een bepaalde radio is geluisterd gedeeld door de luisterkwartieren van alle radio's samen.
De grafiek met de luisterdichtheid per kwartier geeft aan hoeveel personen er op elk kwartier naar de radio luisteren. De grafiek begint om 5u ’s morgens en eindigt om middernacht. De grafieken tonen aan op welk moment elke radio het meest luisteraars voor zich weet te winnen. Per doelgroep vindt u een grafiek voor de gemiddelde werkdag (ma-vr), de gemiddelde zaterdag en de gemiddelde zondag.

CIM

Het CIM levert nauwkeurige en betrouwbare gegevens in verband met het bereik van de media in België.

Ga naar de website >>

e-Varia Flash

In deze Flash leest u meer over de resultaten van de laatste CIM-Golf.

Lees meer

Terminologie

Hier vindt u een korte toelichting bij de belangrijkste termen van het CIM Radio-onderzoek. 

Lees meer