Ons researchteam staat klaar om u te helpen met de berekening en de planning van een O.E.S.-campagne.

Contacteer ons

Uw campagne plannen

Mediaplanning is geen exacte wetenschap. Hoe weet u als adverteerder hoeveel spots u moet uitzenden en op hoeveel radionetten, om met uw campagne effect te sorteren? Uit empirisch onderzoek is gebleken dat O.E.S.-campagnes systematisch betere resultaten opleveren dan andere campagnes.



Het Optimum Effective Scheduling System – kortweg O.E.S. - helpt u bij het bepalen van het aantal spots dat u per radionet per week moet uitzenden om uw doelgroep efficiënt en effectief te bereiken.
Concreet vertrekt een O.E.S-plan van de zogeheten turnover-ratio. Deze ratio geeft aan hoe vlug het publiek van elk radionet verandert. Is bijvoorbeeld het luisterpubliek trouw, dan is de turnover laag en hebt u minder spots nodig om uw doelgroep te bereiken. O.E.S. zorgt ervoor dat minstens 50% van de bereikte personen uw spots 3 of meer keer horen. In de veronderstelling dat personen die uw spot maar 1 of 2 keer horen, niet tot actie zullen overgaan, beperkt O.E.S. op die manier de waste of 'niet-effectief bereik' tot minder dan 50%.

O.E.S. adviseert om uw spots gelijkmatig te spreiden over alle dagen van de week en alle dagdelen. U kiest die radio’s waarop u uw doelpubliek het best kunt bereiken en wijst uw budget toe enkel aan die radio’s waarop u zich een O.E.S.-campagne kunt permitteren.

Terminologie

Hier vindt u een korte toelichting bij de belangrijkste termen van het CIM Radio-onderzoek.

Lees meer