Voor een optimaal bereik tijdens de 'surfmomenten', heeft Var een Digital Boost-pakket ter beschikking. U kunt terecht bij het Var-radioteam voor meer informatie.

Contacteer ons

Waarom radio en online?

Dat radio een bijzonder efficiënte multiplicator is voor online, blijkt uit heel wat onderzoeken en cases. Hoe dat komt? Enkele feiten op een rijtje.

Radio en online

Alomtegenwoordig

In een gemiddelde week luistert volgens het CIM Radio-onderzoek zo’n 90% van de Vlaamse bevolking naar de radio. Dat geldt voor zowat alle doelgroepen, jong & ouder, en alle sociale klassen. Radio blijft gewoon behoren tot ons dagelijks mediadieet, ondanks de toename van ‘nieuwe’ media of concurrentie op entertainmentgebied. Dat is echter niet het geval voor andere traditionele media zoals magazines. Radio heeft zich aangepast aan alle nieuwe manieren van media consuming of nieuwe mediaplatformen.

Stimuleert multitasking

Het spreekt eigenlijk voor zich: een pak mensen surfen op het internet of zoeken snel iets online op terwijl ze naar de radio luisteren. Ze kunnen dus meteen tot de actie overgaan, en doen dat ook. De plaats waar beide media het meest simultaan geconsumeerd worden, is trouwens de werkplek! (MEMO Onderzoek VRT 2015: 45% van het radiovolume loopt gelijk met online mediaconsumptie op het werk).

Mobiel medium bij uitstek

Radio is het meest mobiele massamedium. Mensen luisteren thuis, onderweg, via de autoradio, de smartphone, of via het traditionele radiotoestel. Online luisteren zit in de lift, vooral bij de jongere leeftijdsgroepen, zo blijkt uit het CIM Radio-onderzoek. Nog een leuk weetje: in 2014 werd er 90 miljoen uren naar de VRT-radio's geluisterd via online (de Radioplus-app & streaming); in 2015 liep dit op tot 150 miljoen luisteruren.

Persoonlijk

Veel luisteraars bouwen een persoonlijke en intieme band op met ‘hun’ radiozender. Dat blijkt alleen al uit geslaagde massa-evenementen als Music for Life van Studio Brussel. Radiozenders zijn een draaischijf voor communities.

Activerend

Radio heeft de fantastische eigenschap snel respons uit te lokken. Het volstaat in uw radiospot een telefoonnummer en uw website te vermelden, om in korte tijd een enorme traffic te genereren.

Kostenefficiënt

Radio is relatief goedkoop. Zeker in verhouding met het grote bereik, de hoge frequentie en de bewezen kracht om mensen online te doen gaan.

Het eerste sociale medium

Radio brengt mensen als het ware samen rond muziek en informatie. Luisteraars voelen zich ook heel betrokken omdat ze steeds kunnen reageren op wat ze op de radio gehoord hebben.

Luistercijfers

Dankzij onze analyse van de laatste CIM-resultaten bent u weer helemaal mee.

Lees meer