Radio-onderzoek

Onze research-afdeling voert regelmatig onderzoek naar de kracht van radio. Zo zochten de onderzoekers voor u uit wat het effect van radioreclame op online zoekopdrachten is. Maar ook of radio een stimulerend effect kan uitoefenen op sociale media. Dit en veel meer ontdekt u in onderstaande studies.


Radio, perfect voor multitasking


Wie de consument op zijn website wil krijgen, maakt een goeie keuze met radio. Want het Mediamomenten-onderzoek (MEMO) van VRT-Studiedienst toont aan dat de Vlaming vaak radio en online samen consumeert.
(2015)

Radio en tv hebben wind in de zeilen


Klopt het idee dat de traditionele media achteruitgaan door de komst van het internet en de smartphone? Niet helemaal. De Vlaming luistert immers nog altijd vaak en lang naar radio en kijkt ook vaak en lang naar TV.
(2015)

Radio rendeert


Radio heeft unieke troeven om diverse doelgroepen in ons land te bereiken, als stand alone reclamemedium én als aanvullend medium in een reclameplan. Dat is de conclusie van een CIM CrossMedia-analyse die het media agency Space in opdracht van Var uitvoerde.
(2015)


Kaderledenstudie 2015


Om de twee jaar peilt de Kaderledenstudie naar het mediagebruik van bedrijfsleiders en beslissingsnemers. In 2015 doet radio het nog altijd goed en blijft de SuperSelexy Business van Var de perfecte combinatie.
(2015)

Vlaanderen houdt van radio


De Vlaming hééft het voor radio. Dat blijkt uit het Mediamomentenonderzoek (MEMO) van de VRT-Studiedienst, die als eerste de volledige mediaconsumptie in Vlaanderen onder de loep nam.
(2014)


Uniek inzicht in de mediaconsument


Op welk moment, via welk kanaal en met welk eindtoestel doen we vandaag een beroep op media? Het zijn drie vragen die centraal staan in het Mediamomenten-onderzoek (MEMO) van VRT.
(2013)


Wie shopt, luistert vooraf naar de radio


Var wilde nagaan wat de media-activiteiten van families waren vlak voor ze hun boodschappen deden in de supermarkt. Vooral de positie van radio tegenover die van televisie, surfen, kranten en magazines was belangrijk. Uit het onderzoek bleek dat radio bij gezinnen met voorsprong het meest geconsumeerde medium was voordat ze de supermarkt binnengingen.
(2013)


Radio boost online conversaties


The Radio Group en Aegis Media Belgium zochten samen uit of radio een stimulerend effect kan uitoefenen op sociale media. Zij besluiten dat een goed uitgekiende radiocampagne, in synergie met sociale media, volstaan om grootschalige traffic naar de Facebook-pagina van een adverteerder tot stand te brengen.
(2012)


Kaderledenstudie 2012


Om de twee jaar peilt de Kaderledenstudie naar het mediagebruik van bedrijfsleiders en beslissingsnemers. Radio stond in de vorige edities al helemaal bovenaan de lijst en heeft in het onderzoek van 2011-2012 zijn positie nog verstevigd.
(2012)


Radio wijst de weg naar het web


Een gezamenlijke studie van Google, Var en RMB illustreert het positieve effect van radioreclame op online zoekopdrachten. De resultaten zijn verbluffend: de radiocampagnes van de 26 onderzochte merken deden de google searches met gemiddeld 33% stijgen. Bij campagnes die de url van de website uitdrukkelijk vermeldden, steeg de gemiddelde 'ad boost' verder tot 59%.
(2011)