Stefan Delaeter
Stefan Delaeter
Market Intelligence Manager
14/03/2018

In tijden van fake news lijken media het hard te hebben verduren. Hoe is het nu precies gesteld met de mediageloofwaardigheid? En is ook de consument zijn geloof in media verloren?

Een onderzoek van Whyte Corporate Affairs naar de geloofwaardigheid van verschillende media in België en een gelijkaardig onderzoek van de Europese Commissie geven beide aan: radio is het geloofwaardigste medium. En dat vertrouwen is nog steeds torenhoog, zo blijkt uit recente cijfers van 2017.

Evolutie geloofwaardigheid media (2017 vs 2012)

Sterk geloof in radio

In beide studies valt op dat traditionele media het bijzonder goed doen in zowel België als Europa. Radio boezemt heel wat luisteraars vertrouwen in (respectievelijk 69% in de studie van Whyte Corporate Affairs en 59% in de studie van de Europese Commissie) en wordt op de voet gevolgd door tv (55% en 51%). Nieuwe media, sociale media en online scoren minder hoog.

De kracht van radio

Het medium radio straalt vertrouwen uit en dit is volgens ons waar het medium zijn kracht vandaan haalt:

  1. Radio staat traditioneel bekend als een trouwe metgezel. De sterke band die luisteraars met radio en de presentatoren hebben bevordert dat vertrouwen.
     
  2. Radio heeft zijn reputatie mee. Het is een medium dat zijn strepen al lang verdiend heeft wanneer het op nieuwsgaring en geloofwaardigheid aankomt.
     
  3. Tot slot halen we de snelheid van radio aan. Radio speelt kort op de bal en is vaak de eerste bron waar luisteraars nieuws heet van de naald vernemen.