Jordan Bowring
Jordan Bowring
Marketing Executive
28/11/2024
De marketingwereld evolueert voortdurend en 2025 belooft geen uitzondering te worden. Kantar onthult 10 trends om adverteerders te helpen inspelen op de kansen en uitdagingen van 2025. Praktische tips voor succes in een snel veranderende wereld.

1. Omarm Total Video

  • Feit: wereldwijd wil netto 55% van de marketeers in 2025 meer investeren in tv-streaming (bron: Kantar Media Reactions 2024).
  • Inzicht: kijkgewoonten verschillen per doelgroep en regio. Denk lokaal! Begrijp de verschillen en test welke videostrategie het beste werkt voor je merk.
  • Tip: analyseer je doelgroep, kies de juiste mix van broadcast-tv en streaming.
  • Hoe kan Var helpen? VRT MAX.

2. Val op en verdien aandacht

  • Feit: aandacht voor social media ads daalde van 43% in 2023 naar 31% in 2024 (bron: Kantar Media Reactions 2024).
  • Inzicht: de aandacht voor social media ads neemt af, je moet creatief opvallen om effectief te zijn. Humor werkt bij Gen X en Boomers, muziek bij Gen Z, en Millennials reageren op beide.
  • Tip: investeer in onderscheidende campagnes die emotie oproepen.
  • Hoe kan Var helpen? VRT MAX / VRT Creative Partnerships.

3. Zorg voor transparante en betrouwbare data bij AI

  • Feit: 36% van de marketeers denkt dat niet over de juiste vaardigheden te beschikken om AI optimaal te benutten. Bron: Kantar Media Reactions 2024
  • Inzicht: Ggneratieve AI biedt kansen, al zijn betrouwbare data en transparantie cruciaal: 43% consumenten vertrouwt AI-ads niet.
  • Tip: wees transparant over datagebruik in je advertenties.
  • Hoe kan Var helpen? VRT: most trusted brands in 2024.

4. Verweef duurzaamheid in je strategie

  • Feit: duurzaamheid draagt 193 miljard dollar bij aan de waarde van de 100 grootste merken wereldwijd. Bron: Kantar BrandZ.
  • Inzicht: in 2025 versnellen wetgeving en consumentenvraag duurzaamheid, met 93% van de consumenten die duurzamer wil leven.
  • Tip: maak duurzaamheid onderdeel van je strategie, toon tastbare resultaten.
  • Hoe kan Var helpen? Positive Impact Barometer.

5. Speel in op de creator economy

  • Feit: content van creators scoort bijna 5x beter op merkonderscheiding (bron: Kantar’s Creator Economy-rapport).
  • Inzicht: creators bouwen sterke communities en versterken merken. In 2025 zijn authentieke creators essentieel voor vertrouwen en impact.
  • Tip: werk met contentmakers die je merk met authentieke verhalen versterken.
  • Hoe kan Var helpen? VRT Creative Partnerships

6. Maak inclusie prioriteit

  • Feit: 8 op de 10 mensen wereldwijd laten hun koopbeslissingen beïnvloeden door diversiteit en inclusie (bron: Kantar’s Brand Inclusion Index).
  • Inzicht: in 2025 zorgt inclusie voor merkgroei en kansen om authentiek en inclusief te zijn, vooral voor Gen Z, Millennials en onderbediende groepen.
  • Tip: laat je campagnes inclusieve waarden uitstralen in beeld en boodschap.
  • Hoe kan Var helpen? Missie VRT: alle Vlamingen bereiken.

7. Focus op innovatie bij vertraging in bevolkingsgroei

  • Feit: merken groeien 5x vaker als hun marktsegment groeit (bron: Kantar Worldpanel-data).
  • Inzicht: dalende bevolkingsgroei zorgt voor meer oudere, minder bestedende shoppers. Marktaandeel behouden wordt eenvoudiger, groei wordt moeilijker. Zoek daarom nieuwe kansen binnen je doelgroep. 
  • Tip: versterk klantenbinding met loyaliteitsprogramma’s en exclusieve ervaringen.
  • Hoe kan Var helpen? VRT Creative Partnerships.

8. Benut nieuwe markten voor meer groei

  • Feit: merken die nieuwe markten betreden hebben 2x meer kans op groei (bron: Kantar’s Blueprint for Brand Growth 2024).
  • Inzicht: In 2025 verleggen meer merken hun grenzen: Oreo en Ferrero met ijs, Oral B in de badkamer, Samsung met gemakswinkels. Dat biedt risico’s maar verdubbelt groeikansen en opent nieuwe inkomstenbronnen.
  • Tip: verleg je grenzen en benut nieuwe markten.
  • Hoe kan Var helpen? VRT Creative Partnerships.

9. Zet slimme winkelplatforms in voor gerichte groei

  • Feit: 41% marketeers investeren meer in winkelplatforms door de boost in merkwaarde (+15%) en interesse (+30%) (bron: Kantar Media Reactions 2024).
  • Inzicht: tegen 2028 gaat een kwart van de mediabudgetten in de VS naar Retail Media Networks. Deze platforms gebruiken first-party data van retailers met advertenties afgestemd op het koop- en zoekgedrag van shoppers.
  • Tip: gebruik betrouwbare data en stem je boodschap af op je doelgroep.
  • Hoe kan Var helpen? Dagelijkse kost-app.

10. Maak van livestreaming een groeimotor voor jouw merk

  • Feit: livestream shopping levert tot 15% uplift voor grote merken en tot 30% voor kleinere merken (Bron: Kantar Context Lab).
  • Inzicht: Livestreaming heeft winkelen in China getransformeerd, met platforms zoals Taobao Live en Douyin. Livestream ads versterken aankoopintentie en merkbinding. Grote merken (luxury brands, automotive, …) moeten zich aanpassen om marktaandeel te behouden.
  • Tip: omarm livestreaming om je merkbinding te versterken.
  • Hoe kan Var jouw merk helpen? VRT-radio, VRT-televisie, VRT MAX.

Act now, plan ahead

Door deze trends en tips toe te passen, blijf de concurrentie voor en bouw je duurzame connecties op met je doelgroep.

 

Interesse hoe Var je kan helpen in merkgroei?

Welke trend inspireert jou het meest? Contacteer ons voor een vrijblijvend gesprek!