19/06/2024
Vandaag deelt het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) de resultaten van de meest recente meting van het radiolandschap in België, gebaseerd op de huidige golf januari-april 2024.
→Voor het eerst zijn autoradio's en huiskamerradio’s afzonderlijk onderzocht. Wat blijkt? Radio is van groot belang voor Belgen: 73% van de gezinnen heeft een autoradio en 63% een huiskamerradio.
Smartspeakers worden steeds populairder. Inmiddels heeft 16,6% van de Belgische huishoudens een smartspeaker, dat is een stijging van 3,5% ten opzichte van vorig jaar. Deze slimme apparaten worden een vaste waarde in moderne huishoudens.
Als het gaat om video, blijft live tv-kijken de onbetwiste leider. Met een bereik van 75% staat live tv ver boven andere soorten videocontent.
Het gebruik van live DAB+ radio neemt toe. Momenteel luistert 26% van de Belgen naar radio via DAB+. Onder Nederlandstaligen ligt dit percentage nog hoger, bijna een derde. Deze trend geeft duidelijk weer dat digitale radio steeds populairder wordt.
De vraag naar on-demand content stijgt, en dit zien we ook bij de apps en websites van traditionele tv-zenders. Bij de Nederlandstaligen gebruikt 35,2% VRT MAX en 23,7% VRT NWS. Deze platforms spelen slim in op de groeiende behoefte aan flexibele kijktijden.
Benieuwd naar het volledige onderzoek? Lees het hier.
Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gesprek.