Dirk Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
12/07/2024
Het CIM publiceerde onlangs de resultaten van hun Establishment Survey. Het onderzoek biedt interessante inzichten in hoe we media gebruiken in België en welke toestellen we bezitten. Uit de meer dan 6.000 enquêtes, afgenomen tussen 1 september 2023 en 31 maart 2024, zijn vijf belangrijke trends naar voren gekomen die je niet mag missen.

Ontdek de 5 key insights

1. Autoradio's en huiskamerradio’s: onmisbaar voor Belgen

Voor het eerst zijn autoradio's en huiskamerradio’s afzonderlijk onderzocht. Wat blijkt?  Radio is van groot belang voor Belgen: 73% van de gezinnen heeft een autoradio en 63% een huiskamerradio.

2. Smartspeakers in opkomst

Smartspeakers worden steeds populairder. Inmiddels heeft 16,6% van de Belgische huishoudens een smartspeaker, dat is een stijging van 3,5% ten opzichte van vorig jaar. Deze slimme apparaten worden een vaste waarde in moderne huishoudens.

3. Live televisie blijft scoren

Als het gaat om video, blijft live tv-kijken de onbetwiste leider. Met een bereik van 75% staat live tv ver boven andere soorten videocontent. 

4. Meer mensen luisteren naar live DAB+ radio

Het gebruik van live DAB+ radio neemt toe. Momenteel luistert 26% van de Belgen naar radio via DAB+. Onder Nederlandstaligen ligt dit percentage nog hoger, bijna een derde. Deze trend geeft duidelijk weer dat digitale radio steeds populairder wordt.

5. On-demand groeit bij traditionele tv-zenders

De vraag naar on-demand content stijgt, en dit zien we ook bij de apps en websites van traditionele tv-zenders. Bij de Nederlandstaligen gebruikt 35,2% VRT MAX en 23,7% VRT NWS. Deze platforms spelen slim in op de groeiende behoefte aan flexibele kijktijden.

 

Benieuwd naar het volledige onderzoek? Lees het hier.

Wil je jouw merk boosten via onze media?

Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gesprek.