Dirk Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
26/11/2024
Het rapport "Listen Up!" van System1 en Radiocentre laat zien hoe emotie de kracht van audio-advertenties versterkt. Met praktische tips leer je hoe je impactvolle campagnes creëert die zowel op korte als lange termijn scoren.

Op basis van 10 jaar aan gegevens van meer dan 50.000 luisteraars en niet-luisteraars identificeert het rapport 6 kerninzichten:

1. Positieve emoties in radio activeren consumenten tot actie

Audio-advertenties die positieve emoties oproepen, leiden tot significante veranderingen in consumentengedrag, zoals verhoogde merkkoop en -gebruik.

2. Radioreclame vergroot merkbekendheid

Radio-advertenties vergroten de mond-tot-mondreclame en het delen op sociale media, wat bijdraagt aan een grotere merkbekendheid.

3. Radio heeft dezelfde langdurige impact als tv-reclame

Radio-advertenties kunnen, door emotionele respons, even langdurige merkimpact hebben als tv-reclame.

4. Sterke sonic branding versterkt merkidentiteit en merkvertrouwen

Goed gebrande radio-advertenties versterken het vertrouwen in het merk aanzienlijk.

5. Slimme audio-ads trekken aandacht en versterken kortetermijneffecten

Geoptimaliseerde audio-advertenties trekken effectief de aandacht en vormen sterke herinneringen, wat de kortetermijneffecten versterkt.

6. Reclame via audio bouwt sterke emoties en langdurige merkimpact

Audio-ads met rechtsbrein-kenmerken, zoals karakterontwikkeling, verhaallijnen en een duidelijke plaatsbepaling, creëren positievere emoties en trekken een breder publiek aan, wat essentieel is voor langdurige merkimpact.

 

Interesse in de kracht van radio en audio?