We spraken met Bjorn Van der Cruyssen, Head of Media bij Colruyt Group, over waarom DATS 24 bewust kiest voor radio en hoe het medium een stevige impact heeft op zowel branding als sales.
→Elke Vlaming die een tweedehandswagen koopt, heeft een Car-Pass nodig. Toch is het nut ervan nog onvoldoende bekend, vooral bij jongere doelgroepen. “Precies daarom kozen we voor radio,” zegt Michel Peelman, CEO van Car-Pass. “Jongeren luisteren veel onderweg in de wagen – het ideale moment om hen aan te spreken.”
Samen met bureau Square ontwikkelde Car-Pass een brede mediacampagne, met radio als speerpunt. “Radio is niet alleen relevant in context, maar ook sterk in bereik en herhaling,” vult Kris van Hest aan, managing director van Square. “Zeker met spots op jongerenzenders als MNM én via podcasts.”
De campagne zette vol in op storytelling met een twist. “We gingen uit van het idee dat elke auto een verhaal heeft – en lieten die auto zelf aan het woord,” vertelt creative consultant Stijn Gansemans. De luisteraar wordt stap voor stap meegezogen in herkenbare situaties, tot duidelijk wordt dat het een wagen is die spreekt. Dat verrassingseffect maakt de spot extra memorabel.
De resultaten spreken voor zich: de geholpen naambekendheid steeg met 15 procentpunten. “Radio combineert emotie, context en herhaling op een unieke manier,” besluit Peelman. “Die combinatie werkt – ook in een digitale campagne.”
In totaal werden elf radiospots geproduceerd (vijf Nederlandstalige, zes Franstalige), elk met hun eigen toon en ritme. “We kregen de ruimte om te experimenteren en te finetunen op het oor – en dat heeft geloond.”
Wil jij bepaalde doelgroepen aanspreken, gedrag beïnvloeden of je merkbekendheid versterken? Ontdek hoe onze radiomerken jouw verhaal kunnen vertellen.