Celine Verkaeren
Celine Verkaeren
10/03/2025
Hoe motiveer je een brede groep Vlamingen om de stap naar het onderwijs te zetten en zo het lerarentekort aan te pakken? Studio Brussel bewees hoe een creatieve samenwerking kan zorgen voor zowel bewustwording als een stevige mediabuzz. In samenwerking met de Vlaamse Overheid en Acerta Consult zette de radiozender een week lang het beroep van gastleraar in de kijker. Het resultaat? Een golf van interesse, een explosie aan gratis media-PR én een stijging in inschrijvingen.

Het probleem: onbekend en onbemind

Veel professionals weten niet dat ze met hun expertise tijdelijk als gastleraar aan de slag kunnen in scholen. En wie het wel weet, blijft vaak met vragen zitten: hoe werkt het, wat houdt het precies in - en is het iets voor mij? De uitdaging was dus dubbel: Vlaanderen informeren én enthousiasmeren.

De oplossing: Studio Brussel Masterclasses

Om het thema breed te laten leven, kreeg het project een prominente plek in de ochtendshow Fien & Thibault staan op. Op maandag 3 februari 2025 werd een expert van Acerta uitgenodigd om het concept gastleraar toe te lichten. Maar dat was nog maar het begin: Studio Brussel besloot de proef op de som te nemen en haar eigen radiopresentatoren als gastleraar op pad te sturen.

Van maandag tot en met donderdag trokken bekende Studio Brussel-gezichten naar verschillende scholen in Vlaanderen. Onder de noemer Studio Brussel Masterclasses gaven ze les in hun expertise:

  • Michèle Cuvelier gaf een boeiende Engelse les in Ardooie.
  • Dries Lenaerts leerde leerlingen koken in Peer.
  • Amber Broos gaf een les lichamelijke opvoeding in Mechelen.
  • Thibault Christiaensen zorgde voor muzikale opvoeding in Hoogstraten.

Tijdens deze lessen werd er live op de radio ingebroken om even te peilen hoe het ging, en ook op Instagram volgde Studio Brussel het avontuur op de voet. Bovendien werd er verslag uitgebracht in de Studio Brussel-nieuwsbrief, waardoor het publiek op verschillende manieren werd bereikt.

Block image

De resultaten: bereik, buzz én meer inschrijvingen

De impact van deze actie was aanzienlijk. De Instagram Stories bereikten gemiddeld 22.000 kijkers per post.

Maar de echte kers op de taart? De media-aandacht. Het project werd opgepikt door HLN, VRT NWS, GVA, Nieuwsblad, Focus WTV, Plus Magazine, Krant van West-Vlaanderen, De Weekbode en Internetgazet.be.

Sabine Goossens, HR Project Manager bij Acerta Consult: "We zijn heel blij. Onze boodschap is niet alleen overgekomen, maar werd op een aantrekkelijke manier gebracht. De Studio Brussel-hosts vonden het een geweldige ervaring en konden écht connecteren met de leerlingen."

Ook media-expert Hanne Henkens van Zigt zag de enorme waarde van deze actie: "Qua mediareturn spreken we over een gigantisch bereik. Radio, social media en pers samen hebben dit initiatief op de kaart gezet. Dit is huge."

Heb je ook interesse in een creative partnership met VRT?

Deze case toont perfect hoe een knelpuntberoep hip en relevant kan worden gemaakt. Een inspirerend voorbeeld van hoe een creative partnership met VRT niet alleen entertaint, maar ook écht impact kan maken. 

Contacteer ons.