Met een creatieve radiospot die verrast én raakt, zette Car-Pass opnieuw radio centraal in zijn campagne.
→“Radio is snel, flexibel en perfect te combineren met onze digitale campagnes,” vertelt Veerle Waterschoot, hoofd campagnes bij De Lijn. “Zeker voor promo-acties, rekruteringscampagnes of gedragsverandering is het een dankbaar medium. Dankzij de brede spreiding van VRT-zenders bereiken we bovendien álle lagen van de bevolking – net zoals onze reizigers.”
Radio wordt door De Lijn vooral ingezet als ATL-luik bovenop digital. “We richten ons vaak op automobilisten die we willen overtuigen om af en toe voor een duurzamer alternatief te kiezen,” zegt Waterschoot. “Via radio bereiken we hen letterlijk op de weg – een context die werkt.”
Een goed voorbeeld is de campagne ‘Eerst appen – dan opstappen’. Met een catchy radiospot wilde De Lijn zoveel mogelijk reizigers aansporen om hun rit op voorhand digitaal te plannen. De spot werd bewust opgebouwd rond een eenvoudig en herkenbaar deuntje. “We wilden een oorwurm creëren,” zegt Waterschoot. “En dat is gelukt.”
Uit een post-test van Profacts blijkt dat 29% van de bevraagden de radiospots herkende – en bij frequente bus- en tramreizigers liep dat zelfs op tot 35%. De spots scoorden ook bijzonder hoog op likeability (67%).
Belangrijker nog: de campagne bracht concrete gedragsverandering teweeg:
“Radio helpt ons niet alleen om een boodschap te verspreiden, maar ook om ze écht te laten landen,” besluit Waterschoot.
Gedrag veranderen, bereik vergroten of merkvoorkeur opbouwen? Ontdek hoe onze radiozenders jouw campagnes kracht bijzetten.