Celine Verkaeren
Celine Verkaeren
25/02/2025
"We willen gedragsverandering stimuleren. Via een slimme mediamix bereikten we 67% van de Vlamingen, waarbij radio het beste presteerde met 49% van het bereik," aldus Carole Michels, communication project manager bij Mooimakers.  

Mooimakers, een samenwerking tussen OVAM, Fost Plus en VVSG, strijdt in Vlaanderen tegen zwerfvuil en sluikstort door te focussen op bewustmaking en gedragsverandering.  

3 redenen waarom deze campagne zo succesvol is:

  1. Bereik: “We bereikten 67% van de Vlamingen, waarvan maar liefst 49% via radio. Radio combineert een enorm bereik met krachtige auditieve storytelling, waardoor de boodschap écht blijft hangen.” 
     
  2. Impact: “De campagne draaide niet alleen om bewustwording, maar stimuleerde ook gedragsverandering. Zo steeg de gepercipieerde pakkans op sluikstorten met 15% bij de luisteraars – een bewijs dat radio niet alleen informeert, maar ook aanzet tot actie.” 
     
  3. Tone of Voice: “Geen zware boodschappen, productiehuis Sonhouse zorgde met acteurs Tom De Wispelaere en Ruth Beeckmans voor een herkenbare, humoristische aanpak. Dat gaf de spots de juiste luchtigheid én een onderliggende ernst.” 

 

Beluister de radiospots: 

Waarom Var in jouw mediamix hoort

Awareness verhogen of gedragsverandering stimuleren? Var helpt merken om breed én impactvol te communiceren.  

Wil jij ook een campagne met maximaal bereik en meetbare impact? Contacteer ons.