Hilde Leemans
Hilde Leemans
Business Developer Creative Partnerships
17/01/2025
Met het project 'Notenkrakken' bundelen CERA en Radio2 hun krachten om mensen met een mentale beperking een podium te geven. In sociale ateliers in Vlaanderen kraken deze ‘krakken’ walnoten en krijgen ze de kans om zinvol werk te doen en in contact te komen met de buitenwereld. Een creative partnership met impact.

CERA, inzet voor een hechtere samenleving

CERA is een Belgische coöperatie die in de 19e eeuw begon met boeren financieel te steunen en uitgroeide tot mede-oprichter van KBC Groep. Vandaag investeert het in projecten voor sociale cohesie en duurzaamheid. In de reguliere arbeidsmarkt is het soms lastig voor mensen met bepaalde beperkingen om hun plek te vinden. CERA biedt met haar sociale ateliers niet alleen werk maar ook een brug naar een hechtere samenleving. De ‘Notenkrakker’ (iemand met een mentale beperking die werkt een in sociaal atelier van CERA en een 'krak' is in het kraken van noten), heeft een job die trots en verbinding creëert.

Een waardevolle samenwerking voor een breed publiek

CERA heeft samen met Radio2 een unieke campagne opgezet om het noten kraken in Vlaanderen extra in de kijker te zetten. Radio2 ondersteunt de actie met 5 regionale live-uitzendingen vanuit sociale ateliers verspreid over Vlaanderen. Zo krijgen luisteraars een kijkje in de wereld van deze ateliers. Radio2 biedt niet alleen zichtbaarheid, maar ook een uitnodiging aan het brede publiek om actief bij te dragen door noten in te zamelen en naar inzamelpunten te brengen.

Meer dan alleen een actie – een verbindende ervaring

De Notenkrakken-campagne is gericht op het samenbrengen van mensen. Sociale ateliers zijn vaak gesloten omgevingen, en via de actie komen de mensen die er werken toch meer in contact met anderen. Voor de mensen die in de ateliers werken, is het een kans om hun werk te laten zien en trots te zijn op wat ze doen. Sommige inzamelpunten maken de ervaring nog extra gezellig met een kop koffie en een stukje taart voor de inzamelaars. 

Regionale radio als krachtige katalysator

Door samen te werken met Radio2 krijgt CERA een uniek platform om de campagne en hun boodschap naar de wereld te brengen. De 5 regionale live-uitzendingen geven de campagne een sterke boost, waarbij elke dag een andere provincie centraal staat: Antwerpen, Limburg, West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. Daarnaast verzorgt Radio2 uitgebreide online en sociale media-aandacht, met posts, nieuwsbrieven en verwijzingen op hun website naar CERA en de ateliers.

De mediareturn voor CERA

CERA krijgt brede zichtbaarheid via radio-uitzendingen en online aandacht op de website en via de sociale media van Radio2. In het programma Spits op Radio2 vond het nationale startmoment plaats, en elke middag zorgde de Radio2 Middagpost voor inspirerende verhalen uit een sociaal atelier in een Vlaamse provincie. Zo bereikte CERA dagelijks een breed publiek dat hen leerde kennen via verhalen van en over de mensen in de ateliers.

De wereld een beetje mooier maken

De samenwerking tussen CERA en Radio2 maakt duidelijk dat media en maatschappelijke acties elkaar kunnen versterken. Door deze actie ontstaat er verbinding, trots en een bredere maatschappelijke steun voor mensen met een beperking. Het is een hartverwarmende win-win, waarmee we samen de wereld een beetje mooier maken.

Ook interesse in een creatief partnership met impact?

Contacteer ons voor meer info.