Veerle Hellemans
Veerle Hellemans
Head of Market Intelligence
19/06/2024
Vandaag deelt het Centrum voor Informatie over de Media (CIM) de resultaten van de meest recente meting van het radiolandschap in België, gebaseerd op de huidige golf  januari-april 2024. Studio Brussel ziet haar marktaandeel voor een 5de keer op rij stijgen. Radio2 blijft de onbetwiste marktleider op 12+ en ziet marktaandeel groeien met 10% binnen de doelgroep 18-54.

Een sterke golf voor VRT-radiozenders

+10% groei in marktaandeel voor VRT-zenders

  • In vergelijking met de vorige golf, is het marktaandeel van VRT-zenders bij 18-54 met +9.6% gestegen tot 48%.

Studio Brussel groeit 5e keer op rij

  • Studio Brussel ziet haar marktaandeel voor de 5e golf op rij stijgen (18-54).
  • Bij 18-54 tekent Studio Brussel een marktaandeel op van 14.8% (+8.8%).
  • Bij haar kerndoelgroep 18-44 is het marktaandeel gestegen naar 17.0% (+15.6%)

Radio2 verhoogt marktaandeel binnen 18-54

  • Radio 2 blijft op 12+ nog steeds de grootste.
  • Binnen 18-54 ziet Radio2 haar marktaandeel stijgen met +10.3% (naar 9.6%).

DAB+-zenders De Tijdloze en MNM Hits groeien gestaag verder

  • Met 196.000 weekbereik voor MNM Hits en 130.000 weekbereik voor De Tijdloze op de doelgroep18-54, groeien de DAB+ zenders verder door.
  • Dit vertaalt zich in respectievelijk +35.3% groei in marktaandeel voor MNM Hits en +17.6% groei in marktaandeel voor De Tijdloze (18-54).

SuperSelexy All versterkt zijn positie

Ook ons aanbod Var SuperSelexy All heeft zich versterkt binnen de doelgroep 18-64, met een marktaandeel van 51,3% (+0,6%). Voor de doelgroep 18-54 bedraagt het marktaandeel 48,3% (+1,7%).**

Els Van de Sijpe, manager VRT Radio & Audio: "We zijn heel blij met deze cijfers. Studio Brussel heeft er met muzikale acties en evenementen als De nieuwe lichting, De zwaarste lijst en De 41 uren van Studio Brussel een sterk muzikaal voorjaar opzitten, ideaal als aanloop naar een drukke en avontuurlijke festivalzomer. Ook Radio2 scoort als de grootste zender van Vlaanderen. We merken in de vele reacties dat luisteraars meer en meer vertrouwd raken met de vernieuwde programma's en ook bijzonder enthousiast zijn over het nieuwe consumentenprogramma WinWin dat vanaf zijn start heel veel in beweging zet."

Download de CIM-infografiek met de meest recente mediaplanning-cijfers
Var Infografiek
Download

Tussentitel 1 tem 4: Deze cijfers verwijzen naar de individuele golf Jan-Apr’24. Groei% zijn gebaseerd op Jan-Apr’24 tav Sep-Dec’23. CIM RAM, North, Mon-Sun, 6-22u

** Tussentitel 5: Deze cijfers verwijzen naar de mediaplanningsgolf Mei’23-Apr’24. Groei% zijn gebaseerd op Mei’23-Apr’24 tav Jan-Dec’23. CIM RAM, North, Mon-Sun, 6-22u