Geert Vansant
Geert Vansant
Market Intelligence Manager
13/08/2024
VRT 1 en VRT Canvas hebben ook dit voorjaar weer hun stempel gedrukt op het Vlaamse televisielandschap. Dagelijks bereikte VRT 1 en VRT Canvas van januari tem juni 2024 gemiddeld 2,4 miljoen mensen (2.412.247). In de eerste jaarhelft van 2024 haalden VRT 1 en VRT Canvas samen een marktaandeel van 38,0% (waarmee VRT-televisie met voorsprong de grootste speler in het Vlaamse televisielandschap blijft). Met maar liefst 18 van de 20 best bekeken programma’s is VRT wederom de grote winnaar. 

1) Het Tom-Waes effect

Een top 5 zonder Tom Waes is haast ondenkbaar. Het 2de seizoen van Kamp Waes verovert meteen de gouden medaille met bijna 2 miljoen kijkers (1.953.517), en een indrukwekkend marktaandeel van 55,9%.  

2) Spanning bij de Duivels

De 2de wedstrijd van onze Rode Duivels op het EK was allesbeslissend om de groepsfase te overleven. Verlies betekende hoogstwaarschijnlijk einde toernooi. Het belang van deze wedstrijd vertaalt zich duidelijk in de straffe kijkcijfers. Met 1,73 miljoen kijkers verzekert het Belgisch elftal zich van een zilveren medaille en een marktaandeel van 74,3%.  

3) West-Vlaamse politiereeksen aan de macht

En of West-Vlaamse politiereeksen helemaal in zijn? Dat bewijzen de fictiereeksen Chantal en Juliet. Het 2de seizoen van Chantal verovert de bronzen medaille met 1,63 miljoen kijkers en 54,8% marktaandeel. Juliet volgt kort op na ‘De Mol’ met 1,47 miljoen kijkers en 50,6% marktaandeel en maakt zo de top 5 compleet. 

Bekijk de volledige top 20 tv

Block image

Wil je jouw merk ook ophangen aan de sterke content van VRT 1 en VRT Canvas?

Contacteer ons. 
 

Bron: CIM TAM, jan-jun 2024, top 20, North, 4+ (incl. guests), rat# incl. web (+28).