Marit Ginevro
Marit Ginevro
Head of Marketing
20/11/2024
De opkomst van digitale innovaties zoals OLA, podcasts en AI biedt adverteerders nieuwe creatieve kansen. Met deze ontwikkelingen kan radio opnieuw worden vormgegeven, niet alleen als medium, maar als een krachtig audioplatform. Dit vraagt om een frisse blik op je audiostrategie in 2025. 

Wie herinnert zich nog deze iconische dialoog op radio?   

"Ik zal danvaag niet moken kerwen, want ons fokkiechamien is tapok." 
"Wat zeg je, spreek eens wat duidelijker!" 
"Wel, dat ik danvaag niet kan moken kerwen." 
"Weet je wat, drink eerst eens een tas koffie, dan gaat alles beter in de morgen." 
"Maar dat gal niet zaan, ons fokkiechamien is tapok!" 

Bovenstaande radiospot leverde Douwe Egberts in 2009 een prestigieuze CCB Award op. Een bewijs van de kracht van radiocreativiteit.

De kracht van creatieve radioreclame

Wist je dat …
 
  • het aantal inzendingen voor radiocategorieën bij lokale awardshows in 5 jaar met 42% is gedaald? Niet omdat we minder radiospots maken, maar omdat we minder goede radiospots maken.   
  • in België slechts 5% van de radiospots wordt ingezet voor merkopbouw?  

Dat is een gemiste kans, zeker omdat radio een bewezen top-ROI-medium is. Peter Ampe (Chief Creative Officer AKQA Brussels) benadrukt dat creativiteit binnen radio niet alleen de ROI verhoogt, maar ook onmisbaar is om campagnes memorabel te maken.   

3 inzichten voor creatieve radioreclame

Peter Ampe deelt 3 inzichten met adverteerders en creatives om radiocampagnes naar een hoger niveau te tillen: 

  1. Integreer innovaties in je audiocampagnes: maak gebruik van AI en richt je op de groeiende groep headphone-gebruikers, creëer 360°-ervaringen, verken ASMR en podcasts. Zie deze trends niet als bijzaak, maar als kern van je radiostrategie.   
  2. Gebruik alle voordelen van radio: op het vlak van ROI, creativiteit, verbeelding, … Zet radio in voor merkopbouw; het is een medium dat emoties raakt en top-of-mind blijft. Radio biedt unieke mogelijkheden om met creativiteit je merk te versterken. Durf groot te denken, want in radio zijn er geen grenzen, behalve die van je verbeelding. 
  3. Schakel radio in als volwaardig onderdeel van de mediamix: net zoals bij online video en activaties, verdient radio dezelfde aandacht en creativiteit.   

“The best radio commercials are all about crafting sound, crafting copywriting, creating theatre of the mind and no budget limits,” aldus Peter Ampe.

Meer weten?

Bekijk de video “Stronger Waves with Radio” met Peter Ampe voor meer inzichten over hoe je radio optimaal inzet. Duur: 29 minuten.   

https://thinkvia.be/en/stronger-waves-with-radio  

Contacteer ons vrijblijvend voor meer info rond de kracht van onze radiomerken.