Samen hebben ze met VRT een krachtig en creatief partnership opgezet om het thema onder de aandacht te brengen en actie te stimuleren.
→"Door covid is het aankoopgedrag van mensen veranderd, net als het speelveld van onze dealers, dus onze communicatie moest mee veranderen," vertelt Ivo De Schepper, Sales en Marketingmanager bij STIHL. “In 2023 hebben we bewust gekozen voor een meer emotionele aanpak, gericht op hobbytuiniers. Al een paar jaar hebben we die focus verlegd naar onze accu-producten, omdat de vraag naar snoerloos gereedschap explosief steeg en STIHL zichzelf als marktleider wilde positioneren. "Wat vooral opvalt," zegt De Schepper, "is dat beide campagnes, ondanks de veranderde focus, echt STIHL blijven. Onze kernboodschap van betrouwbaarheid, kracht en duurzaamheid blijft, gecombineerd met een sterke huisstijl en consistente communicatie."
Een essentieel onderdeel van onze campagnes is radio. “We zijn sinds 2021 aanwezig op radio, en dat heeft altijd zijn vruchten afgeworpen voor STIHL. “We maken gebruik van een herkenbaar auditief logo, ‘Sterk werk’, en een onmiskenbare tone of voice. Het is belangrijk dat we ons onderscheiden van andere merken en dat doen we onder andere door onze unieke audio-identiteit”, aldus De Schepper. "Herhaling is cruciaal voor een herkenbaar auditief logo. Radio werkt ook in een sprint, maar bereikt nog veel meer in een marathon."
De huidige campagne van STIHL is bijna om de twee weken aanwezig op de radio. “Onze radiospots zijn slim opgebouwd rondom het thema van het ‘tuinseizoen’ en zijn niet seizoensgebonden, zodat de boodschap relevant blijft, ongeacht het moment van luisteren. Aan het einde van elke spot hoor je: ‘Helemaal opgeladen voor het tuinseizoen’, een knipoog naar onze accu-producten en de langdurige relatie die STIHL opbouwt met zijn klanten.”
“Uit DIVA, het impactonderzoek van Var, wist 87% van de respondenten de radiospots direct aan STIHL te koppelen – een uitzonderlijk resultaat dat bijna dubbel zo hoog ligt als het sectorgemiddelde.” zegt De Schepper.
Deze herkenbaarheid is het resultaat van consistentie in zowel boodschap als merkidentiteit. En met een sterke huisstijl die altijd trouw blijft aan de kernwaarden, toont STIHL de kracht van een lange-termijnvisie in communicatie.
Contacteer ons vrijblijvend voor meer info.