Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Senior Marketing Executive
13/02/2023
Radio is  een onmisbaar medium in een mediaplan, dat hoeven we jullie niet meer te vertellen. Toch zetten we graag de kracht van audio extra in de verf. Niet enkel als leuk tijdverdrijf, maar vooral als hoogstefficiënt advertentiemedium. Ter ere van World Radio Day bundelden World Radio Alliance en Egta 10 straffe radio-onderzoeksresultaten.

1. Radio biedt een uniek dagelijks bereik.

Radio bereikt dagelijks miljoenen mensen. Wist je dat 70% van de Europese bevolking dagelijks gemiddeld 3 uur radio luistert? In België is het zelfs de media-activiteit waar we het meeste tijd aan spenderen, tot 5 uur per dag!
(Bron: egta Radio Focus 2022)

2. Radio is koploper in het audiolandschap.

Er wordt op Europees niveau meer naar radio geluisterd dan naar podcast en streams samen! Ook in ons land laat radio, met 67% share, on-demand diensten (27%) en podcasts (1%) ver achter zich.
(Bron: WRA- 2022 members market data – total population)

3. Radio is populair bij -35.

Radio enkel voor de oudere generaties? Gen Z is een unieke audio-first generatie, in ons land luisteren wekelijks 81% van de 12-34 jarigen.
(Bron: CIM RAM, RAM 2022/05-08, 05-00h)

4. Radio bereikt de consument een hele dag en zorgt voor traffic.

74% van de Europese luisteraars* luistert tijdens de dagelijkse routines, en dus niet alleen in de auto of tijdens het ontbijt. Bovendien bereikt het medium de consument op key-momenten: radio is het meest geconsumeerde medium 2u voor de consument een aankoop doet**.
(*Bron: Audacy Rituals Survey conducted by Alter Agents, July 2022 – US)
(**Bron: Sources: GFK , VAR, radio prior to shopping study)

5. Radio is key voor een optimale in-car audiobeleving.

Meer dan 80% van de Europese consumenten wil geen wagen zonder radio tuner, 93% wil broadcast audio in zijn wagen.
(Bron: Edison research – WorldDAB study 2022 // *Edison Research, Share of Ear Q3 2022)

6. Radio is een katalysator van je mediaplan.

Radio heeft een katalysator-effect en versterkt een mediaplan. Uit internationaal onderzoek blijkt dat campagnes die radio combineren met andere media meer effectief te zijn.
(Bron: Ekimetrics 2021. Scope: France, 2015-2020, 4 sectors under study Benchmark. The study includes +50 models and ~200 campaigns)

7. Radio boost ROI én sales.

Gemiddeld brengt elke euro geïnvesteerd in radio 7,7 euro op: dat zijn cijfers die tellen.
(Bron: Onderzoek gevoerd in 4 sectoren: automotive, telecommunications, FMCG en retail. (FR) Ekimetrics 2021; (DE) Audioeffekt, ROI Cou)

8. Radio realiseert ook digitale KPI’s.

Radio bereikt meer digitale shoppers dan eender welk online platform. Een radiocampagne zorgt tot 29%* meer zoekresultaten in Google Search, 92%** meer direct online effect en 52%*** meer brand browsing.
(Bron: *Radio Drives Search, RAB, Radio Monitors **Measuring radio’s ability to drive web conversions – Talpa (NL) *** Radio: The Online Multiplier, Radiocentre UK)

9. Radio is zoveel meer dan een CTA-medium.

Radio activeert en helpt merken groeien. Radio kan de kostenefficiëntie van campagnes optimaliseren tot 20%*. Daarnaast biedt radio een veilige én duurzame context. Radiocampagnes worden tot 3 keer meer betrouwbaar bevonden dan digitale advertenties. Ook in 2022 werd radio in het overgrote deel van Europa opnieuw verkozen als meest betrouwbare medium**.
(*Bron: Radio: The Online Multiplier, Radiocentre UK)
(**Bron: EBU - Net Trust Index 2022)

10. Radio biedt meer creatieve mogelijkheden dan je denkt.

Hoezo enkel TV- en printcampagnes zijn creatief? In een visueel drukke wereld, kan creatieve audio het verschil maken. Een campagne met een uitgebouwde sonic branding kan tot zelfs 58% verschil maken in aankoopintentie.
(Bron: WestwoodOne | Veritonic Testing of US-focused radio award winners at Cannes Lion and Clios, Radio Mercury Awards)

Wil je als merk genieten van de kracht van radio?

Contacteer ons voor meer info