De professor is internationaal gerenomeerd voor haar aandachtsmetingen. Vorige maand presenteerde ze de resultaten van haar 1ste radio-onderzoek.
→Radio bereikt dagelijks miljoenen mensen. Wist je dat 70% van de Europese bevolking dagelijks gemiddeld 3 uur radio luistert? In België is het zelfs de media-activiteit waar we het meeste tijd aan spenderen, tot 5 uur per dag!
(Bron: egta Radio Focus 2022)
Er wordt op Europees niveau meer naar radio geluisterd dan naar podcast en streams samen! Ook in ons land laat radio, met 67% share, on-demand diensten (27%) en podcasts (1%) ver achter zich.
(Bron: WRA- 2022 members market data – total population)
Radio enkel voor de oudere generaties? Gen Z is een unieke audio-first generatie, in ons land luisteren wekelijks 81% van de 12-34 jarigen.
(Bron: CIM RAM, RAM 2022/05-08, 05-00h)
74% van de Europese luisteraars* luistert tijdens de dagelijkse routines, en dus niet alleen in de auto of tijdens het ontbijt. Bovendien bereikt het medium de consument op key-momenten: radio is het meest geconsumeerde medium 2u voor de consument een aankoop doet**.
(*Bron: Audacy Rituals Survey conducted by Alter Agents, July 2022 – US)
(**Bron: Sources: GFK , VAR, radio prior to shopping study)
Meer dan 80% van de Europese consumenten wil geen wagen zonder radio tuner, 93% wil broadcast audio in zijn wagen.
(Bron: Edison research – WorldDAB study 2022 // *Edison Research, Share of Ear Q3 2022)
Radio heeft een katalysator-effect en versterkt een mediaplan. Uit internationaal onderzoek blijkt dat campagnes die radio combineren met andere media meer effectief te zijn.
(Bron: Ekimetrics 2021. Scope: France, 2015-2020, 4 sectors under study Benchmark. The study includes +50 models and ~200 campaigns)
Gemiddeld brengt elke euro geïnvesteerd in radio 7,7 euro op: dat zijn cijfers die tellen.
(Bron: Onderzoek gevoerd in 4 sectoren: automotive, telecommunications, FMCG en retail. (FR) Ekimetrics 2021; (DE) Audioeffekt, ROI Cou)
Radio bereikt meer digitale shoppers dan eender welk online platform. Een radiocampagne zorgt tot 29%* meer zoekresultaten in Google Search, 92%** meer direct online effect en 52%*** meer brand browsing.
(Bron: *Radio Drives Search, RAB, Radio Monitors **Measuring radio’s ability to drive web conversions – Talpa (NL) *** Radio: The Online Multiplier, Radiocentre UK)
Radio activeert en helpt merken groeien. Radio kan de kostenefficiëntie van campagnes optimaliseren tot 20%*. Daarnaast biedt radio een veilige én duurzame context. Radiocampagnes worden tot 3 keer meer betrouwbaar bevonden dan digitale advertenties. Ook in 2022 werd radio in het overgrote deel van Europa opnieuw verkozen als meest betrouwbare medium**.
(*Bron: Radio: The Online Multiplier, Radiocentre UK)
(**Bron: EBU - Net Trust Index 2022)
Hoezo enkel TV- en printcampagnes zijn creatief? In een visueel drukke wereld, kan creatieve audio het verschil maken. Een campagne met een uitgebouwde sonic branding kan tot zelfs 58% verschil maken in aankoopintentie.
(Bron: WestwoodOne | Veritonic Testing of US-focused radio award winners at Cannes Lion and Clios, Radio Mercury Awards)
Contacteer ons voor meer info