08/01/2020
Matt Hopper, Creative Director van Trisonic Londen, gespecialiseerd in audio content en sonic branding identities, is voorstander van het "1 ingrediënt-principe".
→Bevestigd door: Wiemer Snijders, auteur van ‘Eat Your Greens’
Je grootste groei komt vanuit de massa en de light buyers. Daaronder valt wie je product af en toe koopt of meer dan 6 maanden geleden heeft gekocht. DIVA-tests wijzen uit dat 1 op 3 light buyers overweegt om het product aan te schaffen na het horen van de radiospot. Die doelgroep moet continu via massamedia worden bereikt, stelt Snijders.
Bevestigd door: Brand Media Monitor
Radio behoort bij de light buyers tot de ‘3 most used media’: 84,5% van hen raadpleegt het medium minstens 5 dagen op 7. Bij hen ligt de Brand Attribution gemiddeld 20% hoger.
Bevestigd door: Jenni Romaniuk en Byron Sharp, auteurs van ‘How Brands Grow’.
In een verzadigde markt van metoo-merken (dwz merken geïnspireerd door wat de concurrent doet) staat de USP onder druk. Het belang van herkenbaarheid neemt toe. Hoe kan je je vandaag als merk onderscheiden? Inzetten op sonic branding is een must. Door een auditief element toe te voegen aan je spot, laat je je merk uit de massa springen.
Sterke distinctive brands in de DIVA-tests zijn Gamma, Dovy, Impermo, Maes, Weba en MediaMarkt.
Bevestigd door: Jenni Romaniuk en Byron Sharp, auteurs van ‘How Brands Grow’.
Adverteerders moeten op zoek naar een een category-entry point (CEP) in hun spot: een instapmoment (ook wel Moment of Truth genoemd) dat relevant is voor de consument en bij hem de aandacht trekt. Denk bijvoorbeeld aan: ‘na het sporten’, ‘voor onderweg’, ‘met de kids’. Hoe meer CEP’s door consumenten aan het merk worden gekoppeld, hoe sterker het merk.
Spots die in DIVA bovengemiddeld (minstens 7 op 10) scoren op Likeability zijn Quick, Nespresso, Dreamland, IKEA, Royco, TUI en Brussels Airlines.
Bevestigd door: Mediasynced.
Uit onze DIVA-tests constateren we dat 25% van de consumenten die een zender beluisteren waar de radiospot te horen is, aangeven dat ze, na het horen van de spot, de website of winkel van het merk gaan bezoeken.
Bevestigd door: Nielsen, Fox en AMC.
De attention span bij kijkers wordt korter. De tendens naar kortere spots dringt zich op. Ga als adverteerder op zoek naar jouw Moment of Truth: het CEP voor de consument je product gaat gebruiken.
Vijf straffe voorbeelden van sterke instapmomenten: