Lore Lenseclaes
Lore Lenseclaes
Head of Sales Media Agencies
14/04/2021
Kwalitatieve merken met een breed bereik zijn hoekstenen in een mediaplan. Gebruik de wervende kracht van de VRT-merken om je business te boosten. 6 redenen waarom je goed zit bij de VRT-merken.

ROI-KOPLOPERS

Tv en radio leggen - nog steeds - de beste campagne-ROI cijfers voor. Dat zeggen niet wij maar een grootschalig onafhankelijk onderzoek van meer dan 140 studies dat alle media-attributen globaal in kaart heeft gebracht. Wat je KPI ook is: brand awareness opbouwen, aankoopintentie bewerken, omzet of sales verhogen: radio en tv will do the job.

Bron: “Re-evaluating Media” studie door Ebiquity (september 2019).

UNIEKE DEKKING

De VRT-merken bereiken wekelijks 90,2% van de Vlamingen. De VRT-videomerken Eén en Canvas hebben op TV en digitaal samen een weekbereik van 77,7%. Radio 1, Radio 2, StruBru, MNM en Klara hebben via FM, DAB+ en hun digitale streams een weekbereik van 71,6%. Dat zijn unieke cijfers in het Vlaamse medialandschap.

Bron: VRT-totaalbereiksstudie (einde 2019).

KIJKCIJFERKANONNEN

Merken willen een groot bereik, maar niet zonder kwalitatieve context. Niet toevallig zijn acht van de tien best bekeken programma’s van 2020 in Vlaanderen dus van VRT-hand: de FC De Kampioenen Kerstspecial, het laatste journaal van Martine Tanghe, Kamp Waes, Chateau Planckaert, Down the road, Geubels en de Hollanders, Extra journaal en Undercover.

Bron: CIM TV - Noord, 01/01 - 31/12/2019, 02-26h, 4+, Live+7 + gasten - GfK Belgium NV

RECORDBEREIK

Wekelijks luisteren 8.714.912 Belgen naar radio. In Vlaanderen bereikt radio 91,3% van alle Vlamingen. Het medium bereikt snel en effectief alle bevolkingsgroepen. Tijdens de lockdownperiode* steeg dit cijfer nog verder en toonde radio zich – opnieuw - de ver- trouwde metgezel in goede en minder goede dagen.

Bron: CIM RAM-cijfers Noord + Zuid, gecumuleerde golven mei 2019 - jun 2020, ma-zo, 5-5u.
* Onderzoek Ipsos Vlaanderen

BRANDBUILDING

Radio legt ook op vlak van activeren het beste rapport voor in België. Zo kon het automerk Kia na een radiocampagne een stijging in merkherkenning van 136% realiseren of kon Delirium een brand awareness én verkoop- stijging van 10% waarmaken in een dalende markt. Radio boost merken en geeft hen een breed, snel, sterk én reactief bereik.

Bron: Belgische Ebiquity-studie ‘Re-evaluating Media’

ACTIVATIE STIMULATOREN

Last but nog least: ook om kortetermijnsales en traffic te genereren blijkt radio het meest geschikte medium. Immoweb krijgt bij elke radiocampagne 46%* meer bezoekers over de virtuele vloer. Campaway zag vorige zomer door hun radiocampagne het online verkeer met 191%** de hoogte in schieten. Impermo noteerde een omzetstijging van 32% in een markt die maar 5% steeg. Radio werkt – dat voel je aan de kassa.

Bron:
* Spotalytics – Mediasynced 2019- 2020
** Cijfers adverteerder

Connecteren met de VRT-merken?

Contacteer ons voor meer informatie

Nieuwsgierig naar de nieuwe crossmediale mogelijkheden?

Blijf op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden voor adverteren op de audiostreams & op VRT NU:

- Download de nieuwste editie van ons InTune-magazine
- Lees onze whitepaper Verrassend Veel VRT
- Schrijf je in voor onze newsletter