09/02/2021
Radio 2 en Sport Vlaanderen slaan de handen samen voor de allereerste gesponsorde VRT-podcast.
→Tv en radio leggen - nog steeds - de beste campagne-ROI cijfers voor. Dat zeggen niet wij maar een grootschalig onafhankelijk onderzoek van meer dan 140 studies dat alle media-attributen globaal in kaart heeft gebracht. Wat je KPI ook is: brand awareness opbouwen, aankoopintentie bewerken, omzet of sales verhogen: radio en tv will do the job.
Bron: “Re-evaluating Media” studie door Ebiquity (september 2019).
De VRT-merken bereiken wekelijks 90,2% van de Vlamingen. De VRT-videomerken Eén en Canvas hebben op TV en digitaal samen een weekbereik van 77,7%. Radio 1, Radio 2, StruBru, MNM en Klara hebben via FM, DAB+ en hun digitale streams een weekbereik van 71,6%. Dat zijn unieke cijfers in het Vlaamse medialandschap.
Bron: VRT-totaalbereiksstudie (einde 2019).
Merken willen een groot bereik, maar niet zonder kwalitatieve context. Niet toevallig zijn acht van de tien best bekeken programma’s van 2020 in Vlaanderen dus van VRT-hand: de FC De Kampioenen Kerstspecial, het laatste journaal van Martine Tanghe, Kamp Waes, Chateau Planckaert, Down the road, Geubels en de Hollanders, Extra journaal en Undercover.
Bron: CIM TV - Noord, 01/01 - 31/12/2019, 02-26h, 4+, Live+7 + gasten - GfK Belgium NV
Wekelijks luisteren 8.714.912 Belgen naar radio. In Vlaanderen bereikt radio 91,3% van alle Vlamingen. Het medium bereikt snel en effectief alle bevolkingsgroepen. Tijdens de lockdownperiode* steeg dit cijfer nog verder en toonde radio zich – opnieuw - de ver- trouwde metgezel in goede en minder goede dagen.
Bron: CIM RAM-cijfers Noord + Zuid, gecumuleerde golven mei 2019 - jun 2020, ma-zo, 5-5u.
* Onderzoek Ipsos Vlaanderen
Radio legt ook op vlak van activeren het beste rapport voor in België. Zo kon het automerk Kia na een radiocampagne een stijging in merkherkenning van 136% realiseren of kon Delirium een brand awareness én verkoop- stijging van 10% waarmaken in een dalende markt. Radio boost merken en geeft hen een breed, snel, sterk én reactief bereik.
Bron: Belgische Ebiquity-studie ‘Re-evaluating Media’
Last but nog least: ook om kortetermijnsales en traffic te genereren blijkt radio het meest geschikte medium. Immoweb krijgt bij elke radiocampagne 46%* meer bezoekers over de virtuele vloer. Campaway zag vorige zomer door hun radiocampagne het online verkeer met 191%** de hoogte in schieten. Impermo noteerde een omzetstijging van 32% in een markt die maar 5% steeg. Radio werkt – dat voel je aan de kassa.
Bron:
* Spotalytics – Mediasynced 2019- 2020
** Cijfers adverteerder
Contacteer ons voor meer informatie
Blijf op de hoogte van de nieuwe mogelijkheden voor adverteren op de audiostreams & op VRT NU:
- Download de nieuwste editie van ons InTune-magazine
- Lees onze whitepaper Verrassend Veel VRT
- Schrijf je in voor onze newsletter