Stefanie Van Snick
Stefanie Van Snick
Head of Sales Directs & New Business
01/08/2022
Naamsbekendheid creëren, je merkverhaal tot leven brengen, sales en traffic boosten: het zijn slechts enkele troeven van audioreclame. Wat kan audio betekenen voor de specifieke uitdagingen van jouw merk? 9 troeven die je in het achterhoofd moet houden bij het maken van je mediaplan.
  1. Met audioreclame kan je als adverteerder snel verkoopsresultaten behalen, naamsbekendheid creëren en je merkimago opbouwen.
     
  2. Radio is selectief en bereikt wekelijks maar liefst 90,2%* van alle Vlamingen.
     
  3. Radio is het live medium bij uitstek. De Vlaming luistert de hele dag door naar radio, op zoek naar een ontspannende context of betrouwbare informatie. Luisteraars zijn sterk gehecht aan hun radiozender. Dankzij die hechte band en het persoonlijke karakter van radio voelen ze zich rechtstreeks aangesproken en staan ze daardoor makkelijker open voor jouw boodschap.
     
  4. De VRT-radiomerken StuBru, MNM, Radio 1, Klara en Radio 2 richten zich elk tot een specifieke doelgroep met een eigen leefwereld. Zo kan je met jouw radiocampagne doelgericht en op het juiste moment jouw doelgroepen aanspreken. 
     
  5. Met audioreclame bereik je mensen niet alleen massaal, je brengt ze ook in beweging. Je motiveert de luisteraar en lokt een snelle reactie uit: opendeurdagen, online zoekopdrachten, ... Je verkoopsresultaten varen er wel bij.
     
  6. Met audioreclame beïnvloed je de aankoopbeslissing. Consumenten horen je radiospot vaak net voor hun fysieke of online aankoop. De spot heeft zo directe invloed op het winkelmandje.
     
  7. Dankzij de kracht van verbeelding is alles mogelijk in een audiospot. Je kan een heel universum creëren dat de verbeelding van de luisteraars prikkelt. Er is geen krachtiger en beter verkoopmiddel dan 'the theatre of the mind' waardoor luisteraars je boodschap beter onthouden.
     
  8. Audiospots zijn kostenefficiënt. Je kan al met een beperkt media- en productiebudget radio inschakelen om een heel merkuniversum te creëren dat in het oor van de luisteraar kruipt en in het geheugen blijft hangen.
     
  9. Audio is snel inzetbaar. Je kan kort op de bal spelen. Vandaag geboekt, morgen on air.

(*) Wekelijks luisteren 5.159.857 Vlamingen naar de radio. Bron: CIM RAM-cijfers Noord, gecumuleerde golven mei 2021-april 2022, ma-zo, 5-5u.

 

Heb je oren naar de kracht van audio?