Antoinette Ribas
Antoinette Ribas
24/05/2019
Antoinette Ribas, AD bij DDB Brussels is dit jaar juryvoorzitster van de Creative Belgium Awards voor de categorieën print, outdoor, radio, film en direct. Speciaal voor Var onthult ze welke radio-inzendingen haar bijzonder gecharmeerd hebben. “Niet toevallig kaderen mijn favoriete spots ook in sterke campagnes waarbij mediagebruik het idee versterkt.”

1. BRONZE: SMART – 5'13" of parking (BBDO)

Een spot die 5 minuten en 13 seconden duurt, bijna een mini-podcast. De duur van de spot komt overeen met de gemiddelde tijd die nodig is om een parkeerplaats in de stad te vinden. Gedurende deze zoektijd hoor je een geanimeerd gesprek tussen een koppel, in de wagen. Sterk idee, dat me kon bekoren door zijn creativiteit in uitvoering en relevantie.

2. SILVER: OVK - Behind The Numers (Happiness)

Een bijzonder emotionele en intelligente sensibiliseringscampagne van de vereniging Ouders van verongelukte kinderen. Elke keer als een jongere het leven laat in het verkeer, wordt een spot uitgezonden. In elke spot hoor je de stem van een moeder die haar kind verloor. Want achter al die verkeerscijfers staan inderdaad families met hun verdriet. In totaal werden al 400 spots uitgezonden. Een cijfer en een concept dat me echt geraakt heeft.

OVK x Happiness - Behind The Numbers

0:00
/
0:00

3. GOLD: MOBILE VIKINGS – DA DA tA (Mortierbrigade)

De ondertussen bekende hit DA-TA-TA van deze spot beschrijft de nieuwe consumptiegewoonten van data bij jongeren. Het originele deuntje uit de jaren 80 van het trio Da da da blijft gewoon in je hoofd zitten: goeie punten voor creativiteit en efficiëntie dus.

4. GOLD: LIDL – Sounds Delicious (BBDO)

De gezongen recepten van Lidl zijn grappig, goed gebracht (het crescendo is mooi uitgespeeld) en vooral prima uitgevoerd. Hoewel ik geen fan ben van het genre, hebben de spots me toch kunnen verleiden.