Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Contentmarketeer
12/04/2019
De groeiende populariteit van podcasts heeft de voorbije jaren ook grote merken aangespoord om zich aan deze bijzondere vorm van storytelling te wagen.

Eerder brachten we al 5 mooie voorbeelden van branded podcasts. In deze blogpost volgen nog 5 andere absolute toppers.

McDonald's – The Sauce

Flashback naar 1998: naar aanleiding van de Disney film Mulan lanceert McDonald’s in zijn restaurants in de VS Szechuan Sauce in een limited edition. Twintig jaar later wordt de mensheid herinnerd aan de saus via een referentie in de sitcom Rick and Morty. Dat bracht een stroom social media oproepen op gang om de saus opnieuw op de markt te brengen. Zo geschiedde in oktober 2018, maar de voorraad bleek veel te klein. Dat resulteerde wederom in heel wat gejammer op de sociale media en zelfs in de restaurants van de fastfoodketen.

De mislukte pr-stunt bracht McDonald’s ertoe om – in samenwerking met Studio@Gizmodo en Onion Labs - The Sauce te lanceren, een podcast van drie afleveringen over wat er fout liep bij de herlancering van de Szechuan saus. Of hoe op een lichtvoetige manier opnieuw goodwill creëren bij je fans.

Beluister de podcast

Renault – A Drive With

De Renault Group lanceerde in oktober 2018 ‘A Drive With’. Dat is een podcastreeks waarin designers en experten uit de Renault Groep een monoloog houden over hoe mobiliteit er zal uitzien op korte en lange termijn en hoe het merk daarin een rol kan spelen. Voor wie er nog aan twijfelt, die toekomst is er een van elektrische, connected en zelfrijdende wagens. Tot nog toe produceerde de groep in samenwerking met het bureau We Are Social vijf podcasts. Ze zijn te beluisteren op Soundcloud, iTunes en Spotify.

Beluister de podcast

Veuve Clicquot – The Veuve Clicquot Tales

Om een band te scheppen met zijn consumenten bedacht champagnemerk Veuve Clicquot in juli 2018 een innoverende storytelling via een podcast onder de noemer ‘The Veuve Clicquot Tales’. Daarin wordt – in samenwerking met Adorable Studio – in vijftien afleveringen van 5' tot 8' het verhaal van ’s werelds beroemdste weduwe, Madame Clicquot, verteld. De reeks werd in het Engels gelanceerd op Soundcloud en op de website van het luxemerk; een Franse versie volgde daarna. In de afleveringen ontdekte de luisteraar de markantste momenten uit het bewogen leven van een van de eerste businessvrouwen in de luxesector.

Beluister de podcast

ABVV – MetalCast

In België liggen de branded podcasts nog niet voor het rapen. Het initiatief van The Oval Office voor het ABVV is dus wel een vermelding waard. Het bureau bedacht MetalCast voor de socialistische vakbondsorganisatie. In de podcast van vier afleveringen wordt de luisteraar door Radio 1-presentator Michael Robberechts meegenomen naar de meest ingrijpende gebeurtenissen uit de vakbondsgeschiedenis, met onder meer verhalen over beroemde sluitingen van fabrieken en interviews met prominente syndicale figuren. MetalCast is te beluisteren op de website van het ABVV, op Soundcloud en in de iTunes store. De afleveringen werden gepromoot via het online magazine M@gMetal, advertenties op Facebook, Twitter en pre-rolls op YouTube.

Beluister de podcast

Bang & Olufsen – Sound Matters

Sound. Voor ons persoonlijk het mooiste wat er bestaat… Ook Bang & Olufsen denkt er zo over. Presentator/schrijver Tim Hinman gaat in de podcast op zoek naar het beste geluid op aarde. Audiotechnologie doet hier niet ter zake. Neen, B&O gaat op zoek naar interessante onderwerpen zoals omgevingsgeluiden of de relatie tussen geheugen en geluid. In het laatste seizoen van de podcast richt elke aflevering zich op de geluiden van een bepaalde stad, zoals New Delhi, Los Angeles of Tokio. Hoe klinkt LA door de transcendentale muziek van David Lynch heen? Ook benieuwd?

Beluister de podcast

Benieuwd naar de vorige 5 toppers?