Bart Lombaerts
Bart Lombaerts
19/03/2019
De “beleg-het-zelver”-campagne van Bolero boort met behulp van content marketing en radio een nieuwe doelgroep aan en neemt die mee op sleeptouw in de wondere wereld van zelfbeleggen. Vorig jaar goed voor een Gouden Effie Award!

Bolero, het online beleggingsplatform van KBC, lanceerde in 2017 de “beleg-het-zelver”-campagne, een creatie van Kunstmaan I Accenture Interactive. Deze had een duidelijke ambitie: Bolero de nummer één-positie in online beleggen bezorgen, en daarbij de awareness verhogen en de kost per acquisitie doen dalen.

Een eerste belangrijke stap is de juiste aanpak vinden om naadloos in te spelen op de verwachtingen van een nieuwe doelgroep van pas geïdentificeerde, high potential beleg-het-zelvers. Daarom werden in de storytelling de Henry’s, de afkorting voor ‘High Earners, Not Rich Yet’, gepast aangesproken. Henry kookt zelf, organiseert zijn eigen home party waar hij zelf dj’t... en natuurlijk belegt hij ook zelf.

Content + radio

Opvallend in de case is de consistentie van de communicatie. Die wordt mooi doorgetrokken als een frisse rode draad in alle touchpoints, met content marketing als een allesomvattend en terugkerend element. Radio wordt dan weer ingeschakeld als trigger om de naamsbekendheid van Bolero bij dit nieuwe publiek te vergroten.

“Bolero is een nicheproduct. We halen via ons radioplan op maat een mooie reach naar een brede en kritische doelgroep. Dat medium werkt voor ons heel activerend,” zegt Sarah De Pauw, Marketing & Communication manager van Bolero.be. Kortom, Bolero bewijst dat radio een prachtig instrument is om naamsbekendheid te vergroten bij een nieuw publiek.

Zodra de luisteraars ‘toehappen’ en terechtkomen op de digitale kanalen van Bolero, worden ze, samen met het publiek dat via social media aangesproken wordt, meegetrokken in het storytelling-parcours dat Kunstmaan I Accenture Interactive voor hen heeft uitgestippeld. Daar maken ze kennis met inspirerende ‘always on’-verhalen die opgebouwd worden volgens een slimme funnelingtechniek.

Elk platform speelt zijn rol

De zegwijze indachtig “Give a man a fish and you feed him for a day, show him how to catch fish and you feed him for a lifetime” wordt de lezer slimmer gemaakt. Eerst via brainsnacks op Facebook en LinkedIn in de vorm van wijsheden over zelf beleggen, zoals beleggingstips rond bekende beursgoeroes als Warren Buffet. Vervolgens wordt de lezer via aandelennieuws, artikels over beursinzichten en e-books verder meegetrokken in de blog van Bolero.be.

Het storytelling-parcours stopt trouwens niet bij de blog. Het Bolero-magazine INDX trakteert de beleg-het-zelver op boeiende interviews met experten en CEO’s van beursgenoteerde bedrijven of bekende beursanalisten.

Gouden Effie als kers op de taart

Ondertussen is het duidelijk dat het ‘mission accomplished’ is. Bolero is de nummer één in online beleggen. De resultaten liegen er niet om. De kost per acquisitie is gezakt met 33%. De gemiddelde leeftijd van nieuwe klanten is met 5 jaar gedaald naar 45 jaar. De beoogde doelgroep, de Henry’s, wordt dus wel degelijk bereikt.

Als kers op de taart won de Bolero-campagne, na Brons en Zilver de jaren ervoor, in 2018 de prestigieuze Gouden Effie-award, de reclameprijzen die in België de meest efficiënte campagnes belonen. Geen louter creatieve prijs dus, maar één die afhangt van de bedrijfsresultaten achteraf.

Deze derde Effie-overwinning is het bewijs dat een sterke combinatie van creativiteit, communicatie, merk, technologie en digitaal de sleutel is om een bedrijf toekomstbestendig te maken in de huidige, door ervaring geleide economie.

Ook zin om jouw case in te schrijven voor de Effie Awards?

Doe het snel. Je hebt nog tijd tot 13/04 om je case in te schrijven.