Marit Ginevro
Marit Ginevro
Communication Manager (externe consultant)
22/01/2019
In het kader van De Warmste Week lanceerde mortierbrigade samen met Raygun een radiospot voor Pink Ribbon, het symbool dat internationaal wordt gebruikt om betrokkenheid bij borstkanker uit te drukken.

In de spot ‘HaarHaar’ horen we een jongeman die het beu is om het haar van zijn lief overal te vinden: in zijn kam, in het putteke en zelfs in zijn eten. Toch hield hij vol… maar haar haar niet.

Yana Gestels is een jonge art director en radiomaker bij mortierbrigade. “Pink Ribbon kwam afgelopen jaar in december op de valreep met een briefing af. Een hele mooie. Ze wilden tijdens de Warmste Week het bewustzijn vergroten van de gevaren voor borstkanker. Hoe vrouwen aanzetten om zich tijdig te laten onderzoeken? Ik raakte er maar niet uit.”

“Een ochtend toen ik opstond, moest ik denken aan de ergernissen van mijn lief. Over de haarslierten die hij van me terugvindt. Op de kussensloop. In de douche. Aan de wastafel. Kleine ergernissen die vaak opduiken. En toen wist ik het! Waarom niet vertrekken vanuit die insteek? Een zanger beklaagt zich in een zeemzoet, rustig en vrolijk voortkabbelend liedje over de rondslingerende haarslierten van zijn lief, maar tolereert ze omdat hij haar graag ziet.”

“Ik legde het idee voor aan onze creatief directeur Joost Berends. Hij was er meteen voor gewonnen. “En we laten het in mineur eindigen, met de zeemzoete stem van actrice Lynn Van Royen die zegt ... ‘tot ze met chemo haar haar kwijtraakt.’”

Liesbeth Demolder, managing partner bij Raygun: “We waren meteen gewonnen voor het idee van Yana. We zijn er bij Raygun van overtuigd dat een productiehuis jonge creatieven moeten steunen bij het realiseren van hun ideeën. Hoewel de timing niet in ons voordeel was, besloten we voor deze productie de tijd te nemen om verschillende versies te componeren, tot we de juiste tone-of-voice te pakken hadden. Teamwork makes the dream work”, besluit ze.

De spot was tijdens de Warmste Week on air op Studio Brussel, in primetime. De kers op de taart? De persoonlijke post die actrice Lynn Van Royen op haar eigen Facebook-account publiceerde, zorgde bijkomend voor mooie hartverwarmende reacties.

Zo zie je maar weer: good is the new cool. En creativiteit werkt!

Meer weten over de effectiviteit van radio?

Contacteer onze matchmakers voor insights over andere succesverhalen op radio.