Var redactie
Var redactie
14/03/2018

Corona Direct-Verzekeringen is al meer dan 80 jaar specialist in basisverzekeringen voor gezinnen. De specialist zijn grootste uitdaging? De autoverzekering per kilometer, Corona Direct zijn belangrijkste product, sterker in de markt zetten. Niet makkelijk, want niemand ligt echt wakker van verzekeringen. En toch slaagde het bedrijf in zijn opzet.

De uitdaging die Corona Direct-Verzekeringen zich in 2016 vooropstelde luidde als volgt: een omzetgroei van 10% realiseren. In cijfers klonk dat zo:

  • het aantal offerteaanvragen verhogen tegenover het jaar voordien
  • het aantal websitebezoekers én het aantal offerteaanvragen met 30% laten groeien

Niet vanzelfsprekend. Zeker als je weet dat de doelgroep - mannen geboren tussen 1961 en 1980 - pas denkt aan verzekeringen wanneer ze een nieuwe auto kopen of wanneer ze beginnen te beseffen dat ze te veel aan het betalen zijn voor hun huidige verzekering. Voor de rest: een kilometerverzekering is niet het aantrekkelijkste product om in de schijnwerpers te zetten.

'Directe' aanpak

De 'Direct' in de naam Corona Direct-Verzekeringen heeft een belangrijke betekenis: zo ben je direct verzekerd, direct geholpen en word je direct uitbetaald bij eventuele ongevallen. Die ‘Direct’ wilde Corona Direct-Verzekeringen dan ook bewust memorabel in de hoofden van de luisteraars van zijn radiospots planten… Dirrrrrrrrect!

Om de doelgroep efficiënt te bereiken, koos Corona Direct-Verzekeringen, in samenwerking met communicatieburau Kunstmaan en media-agentschap Initiative, voor radio in combinatie met tv als hoofdkanalen.

Tv is het kanaal bij uitstek om de kikker die Corona Direct gebruikt in zijn campagnes daadwerkelijk tot leven te wekken.

Voor de radiocampagne liet Corona Direct dan weer 10”- en 30”-spots elkaar afwisselen. Dankzij die tv- en radiocombinatie was de verzekeringsspecialist overal aanwezig en wist het merk zijn bereik te maximaliseren.

Om een terugval in de zomer te vermijden, liep de campagne bijna het hele jaar door. Tijdens de zomermaanden liepen er geen promoties, maar door in te zetten op radio, tv en out of home bleef het merk top of mind.

Overtroffen verwachtingen

Corona Direct realiseerde een groei van 32,3% tegenover 2015. De omzet steeg met meer dan 10%. De verzekeraar schrijft die sterke resultaten helemaal toe aan haar communicatie-inspanningen en won daarmee brons op de Effie Awards 2017.

Ook het gemiddelde aantal websitebezoekers per maand steeg met 31%. Het aantal offerteaanvragen steeg met 42%.

De campagne heeft de doelstelling niet enkel ingelost, maar stevig overtroffen.

Ook benieuwd wat radio voor jouw merk kan doen? Neem dan contact op met het audioteam van Var.