Marit Ginevro
Marit Ginevro
Marketing Manager
25/02/2020
Met meer dan 1 miljoen klanten, 35.000 transacties per dag en 350 verschillende producten is smartphoto.be één van de grootste Belgische online spelers op de Europese markt. Chief Commercial Officer Ilse Van Vaerenbergh onthult de bouwstenen van het succes van het ROI-driven bedrijf. “Ken je klant, denk lange termijn en praat de juist taal met je consument.”

Stel je klant centraal

“Het klinkt evident: luister naar de behoeftes van je doelgroep, krijg zicht op de momenten (CEP’s, een term afkomsting van Byron Sharp) dat ze je product nodig hebben en denk na over hoe je de beleving op dat moment kan optimaliseren. Wij zijn een ‘cloud creation platform’: iedereen moet zelf mooie dingen kunnen maken op een makkelijke manier. Al onze applicaties werken volgens het KIS-principe: Keep It Simple. Ook met een slechte 3G-verbinding op de trein moet je een foto kunnen opladen. Gedurende het hele proces houden we de focus op onze consument: van het eerste contact tot de tijdige levering.”

Denk lange termijn

“De markt waarin wij opereren is vrij verzadigd. Om uit het promotieverhaal te breken, moesten we nadenken over wat ons écht verschillend maakt. We investeren daarom op langere termijn in ons merk en werken op brand awareness en likeability. De DIVA-studie van Var is daarin bijzonder nuttig gebleken. DIVA leerde ons dat we ons echt aan het differentiëren zijn van onze concurrenten. Dat de consument zich een spot herinnert is één ding, dat hij je spot aan je merk linkt een ander. Onze spots scoren hoog op attributie. 1 op 3 luisteraars zal het merk aanbevelen en overweegt aankopen te doen via smartphoto.be na het horen van de spot. Ook qua likeability doen we het goed: onze creaties worden gesmaakt. We brengen verhalen waarin mensen zich herkennen.”

Radio versterkt online

Radio is complementair aan doelgerichte online marketing. Het benadert potentiële klanten op een ander moment in het beslissingsproces dan online-inspanningen. Het medium rendeert voor ons eerder op langere termijn, terwijl online marketing op korte termijn effect heeft. Maar beide benaderingen wekken bij zowel bestaande als nieuwe klanten interesse op in ons merk. Door te kiezen voor MNM, Studio Brussel en Qmusic bereiken we het hart van onze doelgroep: jonge vrouwen, vaak met een eerste baby.

Daarnaast is het natuurlijk van belang om al je uitingen binnen hetzelfde framework uit te werken. Het concept van onze spots is eenvoudig: een vrouw meldt een herkenbaar probleem waarvoor ze vervolgens zelf een oplossing bedenkt: ‘Ping! Ik heb een foto-idee, ik ga naar smartphoto.be’. Een voice-over vertelt vervolgens welke specifieke oplossing smartphoto.be biedt. Elke spot sluit af met ons herkenbaar deuntje dat onze belangrijkste USP onderlijnt: ‘Het leukste foto-idee bij smartphoto.be’ Een jingle die plakt als kauwgom.”

Voor wie de spot nog niet kent, je hoort hem hier (waarschuwing: de jingle blijft de rest van je dag in je hoofd zitten):

““Radio helpt online spelers in hun groeistrategie” - Ilse Van Vaerenbergh Chief Commercial Officer