25/02/2022
In het najaar, van september tot en met december 2021, luisterden elke dag 2,8 miljoen mensen naar één van de VRT-radiozenders. Dat blijkt vandaag uit de nieuwe meting door het CIM.
→Beschikt de spot over een unieke baseline, een uniek format, een auditief logo dat consequent gebruikt wordt? Spreek in beelden en laat de luisteraar meestappen in je verhaal.
Heeft je spot een kernboodschap? Bij een spot die bol staat van de info zie je het bos niet meer door de bomen. Eén spot, éen boodschap.
Valt er te lachen? Humor werkt, maar is subjectief. En altijd: opgelet met ironie en cynisme.
Beluister hier de 'knaldrang'-radiospot van Devos Lemmens:
Herkenbare muziek of een sterk sonic logo versterken je boodschap. Of experimenteer eens met sound effects!
Beluister hier de radiospot van Sleeplife, die gebaseerd is op de herkenbare song 'Street Life' van The Crusaders, en later heruitgebracht door Randy Crawford:
Kan je een geloofwaardige getuigenis toevoegen? Schrijf scenario’s die aansluiten bij de leefwereld van de luisteraar en gebruik spreektaal in de studio.
Beluister hier de radiospot van De Efteling, waarin kind en mama hun bezoekservaring delen:
Blijf weg van stuntelige dialogen of flauwe woordspelingen. Kies voor een verrassende invalshoek om de boodschap over te brengen. Een origineel idee valt op én daar draait reclame om.
Beluister hier de radiospot van Car-Pass:
Spreek je duidelijke taal? De meest doeltreffende spots gebruiken sterke werkwoorden. Kies voor de tegenwoordige tijd en spreek de luisteraar rechtstreeks aan in de tweede persoon. ‘Jij’ is veel krachtiger dan ‘ons’ of ‘wij’.
Herkenbaar zijn of opvallen? Uit de clutter springen, dat is wat de luisteraars achteraf onthouden. Iets wat opviel omdat het anders was dan de rest ofwel iets dat je herkent van een eerder contact.
Zo past ZIP, de producent van de bekende aanmaakblokjes om je open haard of barbecue aan te steken, zijn creatie aan andere spots in hetzelfde reclameblok aan. Beluister hieronder het radiospotje aangepast aan de barbecue-spot van Devos Lemmens in hetzelfde reclameblok:
Als je iemand raakt in het hart, kan dat voor altijd zijn. Als je dus met reclame positieve emoties kan oproepen, is dat een ongelofelijk voordeel. Het is in de eerste plaats gemakkelijker bij visuele media maar het kan ook werken bij radio (en dan wordt niet ‘irritatie’ bedoeld want dat is ook een emotie).
Hoe meer geglobaliseerd de wereld wordt, hoe belangrijker de lokale community wordt. In een wereld die gedomineerd dreigt te worden door multinationals, is het voor merken van hier een troef om daar mee uit te pakken.
Neem contact op voor meer informatie.