Dirk Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
30/06/2020
Nu het normale leven zich langzaam herneemt, is het tijd om terug te blikken. Tijdens de lockdown waren radio en tv meer dan ooit een trouwe compagnon voor veel Vlamingen. Dat zien we duidelijk terug in de CIM-cijfers en andere onderzoeken. Enkele opvallende resultaten.

41% van de Vlamingen luistert meer dan normaal naar de radio

Uit een onderzoek van de VRT-studiedienst blijkt dat het radioluisteren sinds de start van de crisis een stijging kent. Niet enkel speelt radio een belangrijke rol bij het informeren, maar het medium geeft ook de nodige zuurstof en ontspanning.
 

  • Maart 2020: 25% van de Vlamingen luistert meer naar de radio sinds corona.*
  • April 2020: 41% van de Vlamingen gaat akkoord of helemaal akkoord met de stelling ‘ik luister in deze periode meer naar de radio dan normaal’.**
  • Mei 2020: +22% toename van radioconsumptie volgens het corona tracking-onderzoek van Pub en Serviceplan***

*Bron: VRT-onderzoek, 20-24 maart 2020
**Bron: VRT-onderzoek bij radio-luisteraars, 14-24 april 2020, n=1251
***Bron: Onderzoek Corona Tracking n=600 Belgen, 18-65 jaar, wave gepubliceerd juni 2020

33% meer unieke streamers op de digitale platformen van VRT

Ook op de digitale platformen van VRT is de impact van het mediagedrag in crisistijd duidelijk merkbaar.
 

  • Maart 2020: 36% meer unieke streamers voor de VRT-radio’s via eigen apps en sites tijdens de eerste 3 weken van de lockdown.*
  • 2de week lockdown: het volledig online aanbod van VRT zag een groei van 55% bezoekers.
  • April – mei 2020: 33% meer unieke streamers via de eigen apps en sites tijdens de eerste 3 weken van de lockdown.**
  • Radio 2 kent de grootste stijging in april – mei met een stijging van 64%.**
  • VRTNWS.be zag een verdubbeling van het aantal unieke bezoekers (1,3 miljoen t.o.v. 600.000 in januari-februari)
  • VRT NU zag een verdere stijging van 18% meer browsers in maart t.o.v. februari of 72% meer dan maart 2019

*Bron: VRT-onderzoek: periode 9/03-29/03 versus periode 01/01-08/03
**Bron: VRT-onderzoek: 1/04-27/05 versus periode 01/01-08/03

CIM-kijkcijfers: sterke toename tv-kijken

Bij de start van de lockdown (week 11) zien we een duidelijke toename van zowel live als uitgesteld tv-kijken bij zowel doelgroep 15+ als VVA 18-54, in vergelijking met dezelfde periode in 2019.

Het dagbereik van VRT-televisie steeg tot 57% op 22 maart en Het Journaal kende een piek op 27 maart, met maar liefst 1.748.370 kijkers.

Wat gebeurt er buiten België?

Dezelfde luistertrend manifesteert zich ook buiten België. Bij onze noorderburen zien we dat de luistertijd radio 10% hoger ligt dan vorig jaar.*

*Bron: NLO Trends : gebaseerd op online ingevulde radiologs

Block image

De kracht van betrouwbare media

  • Volgens het rapport Trust in Media, gebundeld door de EBU (European Broadcasting Union), zijn openbare omroepen bakens van vertrouwen en is ook het vertrouwen in radio en tv nog steeds torenhoog.
  • Daarnaast bewijst de Spotalytics-tool dat radio een krachtige business booster is. De tool ziet een stijging van 28% in online traffic na radiocampagnes (2019-2020). Het medium is performant voor promo’s en draagt bij aan brand building & engagement.
  • Nu corona bij velen een domper heeft gezet op de zomervakanties in het buitenland, is het potentieel bereik van radioluisterende Vlamingen groter dan ooit. Link je merk aan VRT en versterk zo je merkpositie ook in de zomer.

DIVA bewijst: radio draagt bij tot brand building

Radio is een tactisch medium dat voor traffic zorgt en snel ROI oplevert. Maar hoe sterk is radio als het erop aankomt om merken te bouwen en loyaliteit te creëren? De coronacrisis bood een ideale voor- en na periode om effecten van aangepaste boodschappen te meten en zo te onderzoeken in welke mate radiocampagnes ook invloed hebben op merkopbouw. Met ons DIVA-onderzoek onderzochten we de radiospots van 10 adverteerders en peilden we naar de evolutie in likeability, fanship, activatie en impact vóór en tijdens corona.

Meer weten?

Download de paper

Block image

Interesse om te adverteren bij de sterke VRT-merken?

Alle VRT-netten zijn klaargestoomd voor een zalige zomer met een maximaal bereik. Verwacht je aan ijzersterke programma’s vol zomerse vibes. Download onze zomerprogrammatie, -advertentiemogelijkheden en -promo’s.