Stefan Delaeter
Stefan Delaeter
Market Intelligence Manager
19/12/2019
Deze week maakte het CIM de resultaten van het radio-onderzoek voor de periode juli-oktober 2019 bekend. Dit zijn de belangrijkste inzichten voor je radioplanning*:
  • Wekelijks luisteren 91,8% van de Vlamingen naar radio en 71% naar de VRT-radiozenders.
  • Met 22,4% marktaandeel is MNM de grootste zender bij de 15- tot 34-jarigen.
  • Met 22,0% marktaandeel blijft StuBru in pole position bij de 18- tot 44-jarigen.
  • De SuperSelexy-combinatie StuBru + MNM heeft het sterkste marktaandeel van alle combinaties op 18-44 (40,6%), 15-34 (43,9%) en 18-54 (34,3%).
  • Radio 2 blijft met een marktaandeel van 30,2% en wekelijks bijna 1,9 miljoen luisteraars de grootste familie in Vlaanderen (12+). 
  • Bij de doelgroep 30+ SG1-3 verhoogt Radio 1 haar marktaandeel van 12,9% naar 14,0% in vergelijking met dezelfde periode een jaar geleden. Op 1 week bereikt Radio 1 met 33,7% het grootste aantal personen in deze doelgroep.

* Bron: mediaplanningcijfers gebaseerd op CIM RAM, nov'18-okt'19, ma-zo, 6-22u

Verder zet VRT-radio sterk in op digitale kanalen. Zo werden alle radio-apps van VRT samen al meer dan 1,5 miljoen keer gedownload. Daarnaast maakten bijna 100.000 mensen, sinds de lancering in september, gebruik van Radio 1 Select. Via deze service biedt VRT online een herbeluisterfunctie met korte audiofragmenten aan.

Benieuwd naar de gedetailleerde resultaten van de periode juli-oktober 2019? In onderstaande infographic vind je de belangrijkste inzichten over het luistergedrag in Vlaanderen en de cijfers van de VRT-radio’s op hun kerndoelgroepen.

Je kan de pdf-versie van deze infographic ook downloaden onderaan op deze pagina.

Block image
191218 CIM RAM Infografiek
Download

Meer info?

Contacteer het radioteam voor een diepgaande analyse van de resultaten op de doelgroep van jouw merk.