Veerle Van Cauwenbergh
Veerle Van Cauwenbergh
25/03/2020
Net als alle andere sectoren voelt ook onze sector de gevolgen van het corona-virus. Campagnes worden uitgesteld en evenementen afgelast. Maar anderzijds: kijk- en luistercijfers boomen (bekijk hier de update voor het VRT-publiek) en media zijn creatiever dan ooit (check alle warme initiatieven van de VRT-merken). Volgens internationaal marktonderzoeksbureau Kantar biedt elke crisis opportuniteiten voor merken. Specifiek voor de COVID-19 crisis definieerden ze een 7-stappenplan voor marketeers.

1. Verzeker de gezondheid, veiligheid en productiviteit van elke werknemer

Maak middelen vrij en neem een wederzijds engagement op om samen door deze moeilijke tijd te gaan.

2. Installeer een Team Force

Stel een cross-functioneel team samen, bestaande uit medewerkers van verschillende afdelingen en hiërarchieën. Op deze manier kan er snel geschakeld worden en kunnen beslissingen snel genomen worden.

3. Analyseer de commerciële impact

Zet alle opportuniteiten en de gaps in kaart op gebied van retail, marketing, sales en digitaal.

4. Minimaliseer business exposure

Bescherm je merkpositie en beperk bedreigingen, implementeer wat daarvoor nodig is.

5. Detecteer business opportuniteiten

Schakel snel om als eerste groei-opportuniteiten te grijpen en buig disruption om naar een voordeel.

6. Monitor en update in realtime

In een crisis verandert de situatie dagelijks, beslissingen en bijsturingen dienen aan eenzelfde snelheid genomen te worden.

7. Wees klaar voor de herstelperiode

Na een disruption volgt herstel, die periode komt even onaangekondigd. Nu is het moment om plannen voor elk scenario voor te bereiden.

Meer weten?