Marit Ginevro
Marit Ginevro
Head of Marketing
01/04/2020
GlobalWebIndex is een internationaal onderzoeksbureau dat voor adverteerders, mediabureaus en uitgevers de evolutie van maatschappelijk gedrag in kaart brengt. Zo kunnen we ook in crisistijd de vinger aan de pols houden en inzicht krijgen in veranderend consumentengedrag. Hun lijvige rapport kan je online nalezen, wij beperken ons tot de onderzoeksvraag of merken campagnes moeten blijven voeren zoals voorheen.

De onderzoeksvraag

Moeten merken reclamecampagnes voeren zoals in normale tijden? Die vraag werd gesteld in de periode van 16 tot 30 maart 2020 aan consumenten van alle leeftijden en sociale groepen in 13 landen: Australië, Brazilië, China, Frankrijk, Duitsland, Italië, Japan, Singapore, Zuid-Afrika, Spanje, UK en U.S.A.

Het resultaat

37% van de respondenten vindt dat merken effectief moeten blijven communiceren als voorheen. 25% vindt dat niet. Iets minder dan een derde van de ondervraagden heeft er geen mening over.

Die polarisatie zien we terug in alle socio-demografische categorieën. De ‘ja-groep’ is het meest vertegenwoordigd binnen Generatie Z (38%), mannen (39%) en de hogere inkomens (39%). De ‘nee-groep’ is in de meerderheid bij onze Duitse (50%) en Franse (40%) buren.

De nuance

Respondenten blijken geïnteresseerd in de concrete antwoorden die merken kunnen bieden en de rol die ze opnemen.
 

  • 83% wil flexibele betaalvoorwaarden.
  • 81% wil in deze tijden het gratis openstellen van diensten, zoals online platformen.
  • 79% wil dat niet-essentiële winkels sluiten om het virus te helpen indijken.
  • 67% wil de productie van goederen die wel essentieel zijn ondersteunen.

‘Merken hebben een verantwoordelijkheid, maar mogen niet opportuun zijn’

Ook uit een onderzoek door Kantar bij 35.000 consumenten wereldwijd vindt ...
 

  • slechts 8% dat merken zouden moeten stoppen met adverteren.
  • 78% dat merken hen in hun dagelijkse leven moeten helpen.
  • 75% dat merken mensen moeten informeren over wat ze doen.
  • 74% dat bedrijven de situatie niet moeten misbruiken.

De consument verwacht dus relevantie en oplossingen. Het is aan de merken om daarop in te spelen in hun communicatie. 

Relevant adverteren via onze VRT-merken?

Dat kan. Tot en met 30 juni 2020 bieden we aan alle actieve adverteerders 15% gratis extra mediaruimte. Als je spot inspeelt op de huidige actualiteit komt hier 5% extra ruimte bovenop.

Interesse? Contacteer onze matchmakers voor een mediaplan op maat.