Sam Homblé
Sam Homblé
Manager Creative Partnerships
07/06/2019
Studio Brussel stimuleert jongeren om creatief en nieuwsgierig naar de wereld te kijken, met muziek als motor. Pukkelpop heeft eenzelfde eigenzinnigheid die uitdaagt tot ontdekken. Geen Tinder-algoritmes nodig om de match te maken, maar hoe versterken ze elkaar? En hoe kan de festivalzender hierdoor voor vuurwerk in je marketingplan zorgen? Een babbel met muzikale buitenbeentjes Jan Van Biesen, Michèle Cuvelier en Chokri Mahassine over de headliners van dit uniek partnership.

Eénzelfde passie delen ze: minder voor de hand liggende muzikale nieuwigheden toegankelijk maken. Niet voor een nichepubliek, maar voor zoveel mogelijk mensen. Daar hoort onvermijdelijk een commerciële realiteit bij. Stubru is bepalend voor de ticketverkoop van Pukkelpop, omgekeerd kleurt het festival de programma’s van de festivalzender.
Jan Van Biesen: “We zijn, net als Pukkelpop, altijd een stap voor en trendsettend op het vlak van formats en talent. Als merk onderscheiden we ons door steeds op zoek te gaan naar vernieuwing. Ook onze luisteraars zijn actieve ontdekkers. Die doelgroep bereiken we een hele zomer lang, op een interactieve en innovatieve manier. Daar kunnen merken hun voordeel uit halen.”

Een neus voor talent

Chokri Mahassine: “Pukkelpop heeft altijd al ingezet op vernieuwing, dat zit in ons DNA.” Net als Pukkelpop is Studio Brussel voortdurend op zoek naar het allernieuwste talent. Jan Van Biesen: “Er zijn zoveel radiostations, het is de aandacht voor onbekend talent en vernieuwende sounds die ons onderscheidt van de anderen. Dat doen we vooral via onze mensen. Iedereen bij Studio Brussel heeft een passie voor muziek, we houden onze ogen en oren voortdurend open. Dat doen we ook via onze luisteraars. In onze muziekwedstrijd De Nieuwe Lichting bijvoorbeeld bepalen de luisteraars de winnaars. Ten slotte hebben we een heel sterke link met onze partners uit de muziekindustrie: de platenfirma’s en de festivalorganisatoren. We steunen projecten die we interessant vinden door hen een medium te bieden.”

Engageren zonder te prediken

Stubru wil geen vrijblijvende muzikale partner zijn, maar ook echt engageren. Linde Merckpoel vlogt bijvoorbeeld sinds kort fulltime, recent over Mei Plasticvrij dat onderdeel uitmaakt van het project Plastic Nerveux. “We zijn een geëngageerde zender, maar we gaan niet prediken. Zoiets werkt niet. We geven het gewoon via radio en filmpjes de nodige buzz.” Dat is heel herkenbaar voor Chokri. “Vorig jaar lanceerde we het PET-project, waarbij we opriepen om massaal bekers en plastic te sorteren. Met dat afval zouden we de bekers voor de volgende editie maken. Een enorm succes: meer dan 90% van het PET-afval werd gesorteerd. Ook wij willen mensen er op een toegankelijke manier toe aanzetten zich te engageren, en zien het als onze plicht ook zelf op verschillende manieren onze bijdrage te leveren.”

Line-up voor een geslaagde jongerenbenadering

1. Durf experimenteren

Stubru kijkt naar de wereld door een creatieve, eigenzinnige bril met een vleugje relativerende humor. Ook Pukkelpop schuwt het experiment niet, door comedy en debat een platform te geven. Twee sterke merken dus, die een pool van gelijkgezinden creëren.

2. Wees een muzikale gids

Studio Brussel wil een muzikale gids zijn voor actieve en nieuwsgierige jongeren. 780.0000 luisteraars stemmen dagelijks af op Stubru, nog eens zoveel anderen beleven het merk op digitale platformen. Ook Pukkelpop onderscheidt zich als merk voor avontuurlijk ontdekkers en slaagt er al 30 jaar in tegelijk een gevestigde waarde én een eeuwig jonge, alternatieve muziekpartner te zijn. 

3. Denk duurzaam

Participatie, duurzaamheid en experiment zijn belangrijke waarden voor Pukkelpop, maatschappelijk en sociaal verantwoord denken kenmerkt Stubru. Beide merken zetten dan ook volop in op duurzaamheid en eco-fun. Van een energie-opwekkende dansvloer tot drinkbekers die je via een 3D-printer tot meubilair kon verwerken. Voor jongeren is duurzaamheid geen vraagstuk meer maar een niet te ontkennen gegeven. Een extra opportuniteit voor adverteerders om dezelfde kaart te trekken.

Het volledige artikel lees je in ons InTune magazine