Veerle Van Cauwenbergh
Veerle Van Cauwenbergh
18/02/2020
Tom Brillouet is een auditieve duizendpoot met 21 jaar op de teller in de audiobusiness. In 2008 richtte hij samen met Patrick Giets het audioproductiehuis Studio Helsinki op. Sinds 5 jaar ondersteunt Stef Caers de muzikale afdeling.

“Ik ben opgegroeid als zoon van een radiopresentator. Audio heeft altijd een centrale rol in mijn leven gespeeld. Alles begon voor mij met Sesamstraat en De Fabeltjeskrant: die tunes waren mijn eerste aanrakingen met herkenbare merkmuziekjes. Lang voordat de term sonic branding bestond. We spoelen 30 jaar verder. Ik heb ondertussen mijn eigen audioproductiehuis. Om de auditieve identiteiten van merken uit te werken, ben ik dagelijks op zoek naar passende geluiden, aparte klanken of catchy melodieën. Het is telkens weer een uitdaging om een brandbook van 96 pagina’s muzikaal te vertalen naar een audiologo van 2,5 seconden.

Een van mijn favoriete sonic branding-cases van de voorbije jaren is toch wel de case van TeleMadrid. Deze regionale Spaanse zender wou meer kijkers aantrekken met een eigentijdse tone of voice. Er moest een auditieve opfrisbeurt gebeuren die het rijke culturele verleden van de zender respecteerde. Omdat de zender inzet op klassieke en moderne cultuur, bleek net dat het perfecte uitgangspunt voor de sonic-ID. De makers gingen op zoek naar de typische klanken van de straat. “El organillo Madrileno” is een straatorgel dat dateert van de 19de eeuw en nog altijd doorheen de Madrileense straten klinkt. De metalige basisklank, te vergelijken met het aanraken van een pianosnaar met een hamer, diende als basis en werd gemengd met allerhande instrumenten die de multiculturele samenleving van de stad weerspiegelen. Het resultaat is een eigentijdse audiobranding die tegelijk abstract én klassiek klinkt. Een geslaagde balans tussen oud en nieuw. Of: hoe de sterkste sonic branding-voorbeelden een volledig merkverhaal kunnen vatten in een audiologo van 2 seconden. ”