Dirk Soetens
Dirk Soetens
Research Manager
30/10/2020
Audio is hot & happening. Wat leren we uit research en over audio branding trends? En hoe herkenbaar is een merk in audio? Deze 5 recente artikels bleven me bij.

1. We naderen een nieuw tijdperk in audio advertising

Bron: Kantar
Quote: “Brands will turn up the volume and find their voice as we enter a new age of audio advertising.”

2. Tip: laat je merknaam in de eerste 2 seconden horen

Bron: Pandora For Brands
Kort: de brand recall ligt hoger in radiospots waar de merknaam in de eerste 2 seconden vermeld wordt. “There is significant evidence that listeners can recognize and recall ad content in as short of two seconds.” Ook onze eigen studie (DIVA) bevestigt dat. Andere insights: “Korte formaten presteren niet slecht” en “vrouwenstemmen worden geapprecieerd.”

3. Bekend muziekfragment? Herkend in 100 à 300 milliseconden!

Bron: University College London
Kort: het menselijk brein kan een bekend muziekfragment binnen 100 tot 300 milliseconden herkennen, wat de diepgewortelde favoriete nummers in ons geheugen benadrukt.

4. FM-omroeper of audio experience creator?

Aan het woord: radiofuturoloog James Cridland
Quote: “Hoog tijd voor radiomakers om hun output in vraag te stellen".
Leestip: ‘Make Noise, a creator’s guide to podcasting and great audio storystelling’ van Eric Nuzum (verschenen in december 2019).

5. Audiobranding als achtergrondmuziek in restaurants en winkels

Bron: Billboard.com
Kort: Apple lanceert Apple Music for Business, een soundtrackservice voor commerciële verkooppunten in samenwerking met PlayNetwork,. "Elk merk heeft een identiteit, een stem en een verhaal dat het wil vertellen - en nu kan dat, met muziek."