Dirk  Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
17/02/2021
Radiozenders, streams, podcasts, radio-apps en intussen ook Clubhouse: audio is overal. Nieuwe mogelijkheden en bijhorende commerciële opportuniteiten volgen elkaar in sneltempo op. Voor wie het audiobos even niet meer door de bomen ziet: Filip Pletinckx (talent Coach bij VRT) licht 10 trending audiotopics van 2021 toe.

1. Gezocht: podcastplatform

Iedereen smijt zich op de podcastmarkt. Adverteerders- of merkenwebsites krijgen meer clicks dankzij podcast-luisteraars en de formats lenen zich perfect tot storytelling en connectie. De vraag naar kwalitatieve podcastplatformen dringt zich dus op. Een plek waar je als mediabedrijf of organisatie al je titels op bewaart en rechtstreeks je publiek kan bereiken. De specifieke uitdaging hier is de zoektocht naar de identiteit van dat platform.

2. Audiomakers: divers en inclusief

Diversiteit en inclusie zijn essentieel om als audiomerk te kunnen blijven bestaan. Dankzij spelers als YouTube, TikTok en Spotify hebben creatievelingen met diverse achtergronden geen audiomerken meer nodig om hun content te verspreiden. Als wij hun creativiteit niet verwelkomen en ze geen stoel aan onze tafel bieden, zetten ze ergens anders hun eigen tafel neer.

3.On-demand audio: 100% op maat

De content die on-demand wordt aangeboden in de apps van de radiomerken is vaak geplukt uit de livestream. Achteraf kan je dus niet bijsturen of aanpassen. On-demand audiocontent vraagt steeds meer een eigen productieproces dat content op maat van het platform uitwerkt, waardoor het niet beperkt blijft tot een fragment uit de livestream.

4. Iedereen audio-creatief

In den beginne huisden contentmakers bij radio- en tv-zenders. Nieuwe media als YouTube en TikTok lieten toe zelf te experimenteren met content en doorbraken zo het creatieve monopolie. Dankzij synthetische media (dat zijn media aangestuurd door artificiële intelligentie) kan iedereen met een gsm of laptop kwalitatieve mediaproducten creëren. Anchor van Spotify bijvoorbeeld laat iedereen toe een eigen radioshow te maken, zonder studio, zender of grote budgetten. Creativiteit in audio en video wordt zo het speeldomein van elk individu.

5. Better together

Volgend op vorig punt: wanneer iedereen in staat is om kwalitatieve en creatieve content te maken, is het best om de krachten te bundelen. De VRT-audiomakers omarmen nu al diverse talenten in het creatief proces en zullen dat blijven doen.

6. Niches maken één grote supermarkt

Audiomerken evolueren naar “audio-supermarkten”, met spin-offs die à la carte content serveren. Studio Brussel is een voorbeeld van een stevig radiomerk dat wordt onderbouwd door verschillende spin-offs zoals de muziekstreams Bruut, De Tijdloze, Hooray, UNTZ en #ikluisterbelgisch. Of MNM, met spin-offs als MNM Hits, MNM Juice en MNM Nineties & Nillies.

7.Content is king, personalisatie is queen

Luisteraars verwachten dat het audio-aanbod afgestemd is op hun persoonlijke voorkeur. Persoonlijke afspeellijsten in de radio-app met suggesties op basis van hun muzieksmaak worden steeds meer de norm. Audiomerken moeten bijgevolg persoonlijker en interactiever worden, en individuele suggesties aanbieden op basis van luistergedrag.

8. Content: hypergepersonaliseerd

Het audio-aanbod neemt toe, net als de luisterplatformen waaruit je als gebruiker kan kiezen. Op die platformen ontdek je gepersonaliseerde suggesties die steeds diepgaander aansluiten bij je voorkeuren en smaak. Die evolutie maakt dat ‘lokaal’ de omslag maakt naar ‘hyperlokaal’. Geen algemene, globale verhalen meer dus maar kleinere, herkenbare content van dichtbij, die 100% relevant is voor jou.

9. De data-redactie

De redacties van de (radio)netten zullen creatie, curatie en data moeten combineren om de juiste content tot bij het juiste publiek te brengen. Creativiteit die wordt gemodereerd door de redactie moet worden aangevuld met data-kennis.

10. Eigen algoritmes

De technologische evoluties stellen ons voor een uitdaging: hoe kunnen we de nieuwste ontwikkelingen omarmen én tegelijk onze eigen waarden en normen handhaven? Een mogelijke oplossing zit in het creëren van een eigen algoritme. Voor de openbare omroep betekent dat bijvoorbeeld niet alleen content op maat, maar content waarin de normen en waarden duidelijk geïmplementeerd zijn.

Meer weten over de nieuwe advertentiemogelijkheden bij de VRT?

Download onze whitepaper ‘Verrassend Veel VRT’ of contacteer ons vrijblijvend.