Sam Homblé
Sam Homblé
Manager Creative Partnerships
29/09/2020
De VRT en Var lanceren de eerste editie van De Warmste Pitch: een wedstrijd waarin creative agencies worden uitgedaagd om hun creativiteit te tonen voor De Warmste Week.

De uitdaging

Stel samen met een vzw of goed doel een gepast initiatief voor De Warmste Week voor. Vertaal het idee naar een script voor een radiospot en een campagnevisual en dien als de bliksem jullie project in.

Deze pitch is het startschot van een nieuwe, duurzame solidariteitsbeweging. Var wil de luidspreker zetten op de creatiefste campagnes van De Warmste Week en een hart onder de riem steken van de nonprofitsector via creativiteit en sterke storytelling. En wie kan dit verhaal beter vormgeven dat de creatieve sector?

Wie kan deelnemen?

Elk bureau dat reclamecampagnes maakt of media aankoopt voor een vzw of goed doel uit de lijst (of dat wenst te doen) kan deelnemen.

Elisabeth Roelandt, marketing manager VRT: “We willen alle ideeën uitgevoerd zien. In de jury zitten enkele van de finest creatives die je idee naar een hoger niveau kunnen tillen: elke inzending zal aandachtig bekeken worden en constructieve feedback ontvangen.”

Hoe selecteert de jury?

Op 14 oktober zal een onafhankelijke vakjury onder het voorzitterschap van Guillaume Van der Stighelen een winnaar en een runner up verkiezen. De juryleden zijn: Gerrit Rauws (directeur Koning Boudewijnstichting), Isabel Van den Broeck (managing director Creative Belgium), Griet Byl (chief editor Media Marketing), Bart Kuypers (directeur MediaSpecs), Jens Mortier (directeur mortierbrigade, het agency van De Warmste Week) en Wim De Mont (head of content Pub).

Er wordt gejureerd volgens drie criteria: de maatschappelijke relevantie van het initiatief, de creatieve vertaling en de strategische aanpak. Met andere woorden: Hoe groot is het bereik? Heeft het goede doel een sterk en origineel verhaal om mee ‘in de kijker’ of ‘op de radio’ te komen? Past het initiatief in de huidige tijdsgeest?

Guillaume Van der Stighelen: “Deze nieuwe insteek voelt voor mij warmer en minder institutioneel aan, iedereen kan bijdragen en het verschil maken. We hebben daarom met de jury een charter opgesteld waarop we de inzendingen kunnen beoordelen en waar nodig naar een hoger niveau tillen. De selectiecriteria zijn daarbij een goede leidraad.”

Wat valt er te winnen?

Twee winnaars krijgen een uitgebreid mediapakket en een basisproductiebudget om hun project zichtbaarheid te geven.

De deadline?

Alle initiatieven moeten gerealiseerd kunnen worden tussen november en december 2020. De voorstellen verwachten we tegen 9 oktober.

Meer weten?

Onze collega Stefanie vertelt je graag meer, contacteer haar op stefanie@var.be of via 0485 16 44 24.

Meer lezen kan ook hier.