Sam  Homblé
Sam Homblé
Manager Creative Partnerships
13/07/2021
De VRT steekt de gekende formule van De Warmste Week, die traditioneel vlak voor Kerstmis wordt georganiseerd, in een nieuw jasje. Met #DWW21 lanceert de VRT de zoektocht naar 21 jongeren die heel Vlaanderen op sleeptouw willen nemen rond één maatschappelijk thema waar jongeren van wakker liggen: kunnen zijn wie je bent.

Jongeren kiezen het thema

Voor deze Warmste Week zaten de jongeren in de cockpit. Zij kozen het centrale thema voor dit jaar: kunnen zijn wie je bent.

Uit een onderzoek van de VRT-studiedienst bij 16-24-jarigen blijkt dat veel van hen verontrust zijn over de toenemende intolerantie en polarisering in onze samenleving, maar wel bereid zijn om ervoor in actie te komen. Voor 7 op de 10 jongeren gaat de prioriteit naar “een wereld waar iedereen zich goed in zijn vel voelt” (76%) en “waar iedereen de vrijheid heeft te zijn wie men is of wil zijn” (72%).

#DWW21 ambassadeurs

Gloria Monserez (StuBru & Ketnet), Kawtar Ehlalouch (MNM) en Stéphan Tanganagba (Op kot, Eén) zijn de eerste 3 ambassadeurs van #DWW21. Het nieuwe trio lanceerde vandaag ook meteen een oproep: zij gaan op zoek naar 18 geëngageerde jongeren tussen 16 en 24 jaar uit Vlaanderen of Brussel die samen met hen mee hun schouders onder dit project willen zetten. Wie zich geroepen voelt, kan zich vanaf nu aanmelden via dewarmsteweek.be. De 21 jongeren zullen in het najaar heel Vlaanderen warm maken voor deze actie die zich richt op iedereen, jong en oud.

Geld inzamelen voor DWW Fonds

Naast de nodige sensibilisering over dit thema, zal De Warmste Week geld inzamelen voor concrete projecten die ervoor zorgen dat iedereen - jong en oud - kan zijn wie men is of wil zijn. Hiervoor heeft de VRT speciaal het DWW Fonds opgericht, beheerd door de Koning Boudewijnstichting. De Stichting lanceert vanaf september een oproep naar projecten die kunnen worden ingediend door verschillende non-profitorganisaties. Een onafhankelijke jury, met daarin ook een vertegenwoordiging van de 21 jongeren, zal de projecten kiezen die gesteund worden. De jurering gebeurt onder leiding van voorzitter Eva Vereecke, tevens directeur van De Ambrassade.

De Warmste Week

Tijdens De Warmste Week, van 18 t.e.m. 24 december 2021, bundelen StuBru, MNM, één en VRT NWS de krachten voor live televisie en live radio op verschillende plekken in Vlaanderen. Meer informatie volgt.

Wil jij als adverteerder mee bijdragen aan het succes van De Warmste Week?

Word mediapartner van De Warmste Week: contacteer Sam of je vertrouwde matchmaker voor meer info.

Sam Homblé

Manager Creative Partnerships

Graag op de hoogte blijven van #DWW21?

Schrijf je dan in voor onze newsletter