Dirk Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
13/03/2023
Deze week kwam de nieuwe digimeter van imec uit. Dit onderzoek monitort o.a. het bezit en gebruik van media in Vlaanderen. Deze bevraging gebeurt jaarlijks en is al aan zijn 15e editie toe. Voor deze editie werden 2309 respondenten bevraagd in de periode van 14 september 2022 tot en met 7 november 2022. Hier alvast 6 learnings om te onthouden.

Radio en DAB zitten in de lift

Het aantal Vlamingen die dagelijks naar radioluisteren is gestegen van 60% naar 63%. Deze toename doet zich voor bij alle leeftijden behalve bij 18-24 jarigen. Ook het radioluisteren via DAB blijft toenemen (van 32% naar 34%).

Podcasts worden steeds populairder en vooral bij jongeren

Podcastluisteren blijft toenemen. Zo luistert bijna een kwart van de Vlamingen minstens maandelijks naar een podcast. Bij 18-24 jarigen zien we zelfs een sterke stijging in minstens maandelijks gebruik van 27% naar 39%.

Video: van merk- en zendertrouw naar flexibel combineren op maat van de kijkbehoefte

De consument staat steeds meer aan de bediening van zijn media-ervaring. Hij selecteert zijn media uit een drieledig aanbod: het klassieke aanbod van lokale spelers dat weet stand te houden onder druk van het ruime online aanbod. Daarnaast heb je de online mediaplatformen (lokaal en internationaal) die snel groeien in zowel aanbod als gebruik. Tot slot heb je de sociale media die zowel dienen als mediaplatform op zich (bv. TikTok als zender of nieuwskanaal) alsook een ‘toegangspoort’ zijn naar het media-aanbod van lokale spelers, online zenderplatformen en/of streamingdiensten.

Voor 51% van de Vlamingen is live tv-kijken een dagelijkse gewoonte.

Live tv-kijken is een dagelijkse gewoonte voor 51% van de Vlamingen. Dit is licht gedaald tegenover vorig jaar (52%) maar blijft hoger dan voor de coronacrisis (47%). Vooral bij jongeren valt die daling op. Zowel bij 18-34 jarigen als bij 45-54 jarigen zien we een daling van het live tv-kijken. Bij 35-44 jarigen en 55-64 jarigen zit live tv-kijken dan weer net wat meer in hun dagelijks kijkpatroon.

Cord-cutting zet zich enkel verder bij 25-34 jarigen

Vorig jaar zagen we het fenomeen van cord-cutting (opzeggen van het kabelabonnement) bij alle Vlamingen terugkomen. Dit jaar zet het fenomeen zich enkel verder bij 25-34 jarigen. 63% van deze doelgroep heeft een digitale kabelaansluiting tegenover 78% bij de Vlamingen algemeen. Opvallend is ook dat bijna de helft van de 25-34 jarigen toegang heeft tot minstens twee streamingplatformen en de nood voor een klassiek tv-abonnement steeds kleiner wordt.

Vlaamse online zenderplatformen bereiken maandelijks 1 op 2 Vlamingen

De Vlaamse online zenderplatformen (VRT MAX, VTM GO, GoPlay) bereiken maandelijks 1 op 2 Vlamingen. Voor 12% van de Vlamingen is video kijken via de website of app van een tv-zender zelfs dagelijkse kost. Het bereik van VRT MAX bleef stabiel met 39% actieve gebruikers, gespreid over alle leeftijden. Zo zien we dat VRT MAX ook populair is bij 18-24 jarigen qua minstens maandelijks gebruik met 37%. Bij 25-34 jarigen bereikt VRT MAX een kleine helft (46%) minstens maandelijks en doet het binnen deze doelgroep beter dan VTM GO. 

Lees alle details van het onderzoek: imec.digimeter 2022

Meer weten over de audio- en videomogelijkheden van de VRT-merken?

Contacteer ons vrijblijvend