Bart Lombaerts
Bart Lombaerts
29/10/2020
Naast de zenders, podcasts en apps valt bij VRT-radio het toenemend aantal digitale streams op. Wij zochten Manager Radio Els Van de Sijpe op voor een babbel over de strategie, de voorwaarden en de ambitie.

StuBru Bruut, Stubru Hooray, StuBru #ikluisterbelgisch, StuBru UNTZ, Radio 2 Bene Bene, Radio 1 Classics: in een goed jaar tijd lanceerden de VRT-radiozenders maar liefst zes digitale streams die het bestaande aanbod (dat bestond uit MNM Hits, MNM Juice, en Klara Continuo) kwamen versterken.

Het is duidelijk dat het de VRT menens is als het gaat om deze digitale verlengstukken van de verschillende radiozenders. “We zien ze als een extra beleving bij het huidige radioaanbod”, klinkt het bij Els Van de Sijpe, Manager Radio. “De muziekconsumptie is drastisch veranderd, YouTube, Spotify en andere streamingsdiensten combineren slimme technologie met gebruikscomfort en geven je toegang tot een enorme muziekbibliotheek.”

“In dat veranderende landschap willen wij onze rol als muziekgids ter harte nemen”, vervolgt ze. “Enerzijds willen we mensen en generaties verbinden met programma’s als Radio 1 Classics of StuBru De Tijdloze, anderzijds willen we mensen nieuwe genres laten ontdekken. Denk aan StuBru Hooray, dat focust op hiphop, of StuBru Bruut, dat harde gitaren centraal zet.”

Vanuit bestaande programma’s

Daarbij vertrekken de radiomakers steeds vanuit het lineaire schema. “We voelen dat bij bestaande programma’s op radio meer verdieping en verrijking nodig is”, zegt Els Van de Sijpe. “Dat kunnen we digitaal perfect bieden. Ook digitaal vervullen we onze opdracht als muziekgids: wegwijzers plaatsen, laten ontdekken, smaken verbreden, telkens met heel veel aandacht voor alle talent van hier.”

Daarnaast is ook een evenementieel luik van belang. Els Van de Sijpe: “We kunnen zo’n stream ook echt opladen met evenementen of radio-acties. Bij StuBru Hooray hoort het Hooray100 feest, dat doorgaat in Park Spoor Noord in Antwerpen (als corona geen roet in het eten gooit, nvdr.); StuBru Bruut hebben we een extra beleving gegeven tijdens het weekend van Graspop, wat hun 25-jarig jubileum als festival was.”

“In alle streams hebben we uitgesproken aandacht voor de rijke Belgische muziekscene” besluit Els Van de Sijpe. “In StuBru #ikluisterbelgisch is dat natuurlijk het meest tastbaar. In elk van onze streams zitten ook nieuwsbulletins.”

Kwaliteit primeert

Er wordt goed nagedacht over het aantal digitale streams, meer is niet per sé beter. “Kwaliteit primeert”, klinkt het overtuigend. “De streams moeten de audiowereld van elk van onze radiomerken verrijken. Het vraagt een extra investering, maar het is wel belangrijk in de uitstraling van je merk of het is een manier om je rol als muziekgids beter te spelen. Het bereik begint te groeien, al is het nog vroeg. Onze grootste digitale streams zijn diegene die al het langst bestaan. Zo haalt Klara Continuo zo’n 35.000 luisteraars per dag. Continuo wordt ook op DAB+ uitgezonden. Alle pure online streams samen haalden dit jaar 330.000 unieke streamers, enkel op onze eigen platformen. Sommige luisteraars beluisteren ons immers ook via andere platformen als Radioplayer.”

Kennismaken met een zender

We hadden het al over de extra beleving die de digitale streams radioluisteraars kunnen bieden. Maar het werkt natuurlijk ook in de andere richting: streams kunnen muziekliefhebbers de weg naar een radiozender tonen. Dat laatste wordt ook steeds belangrijker. “Niet elke muziekliefhebber is ook radioluisteraar”, beseft Els Van de Sijpe. “Zeker bij de jongste doelgroepen is dat niet steeds het geval. Via de digitale streams komen ze in aanraking met een radiozender en kunnen ze de bredere context ervan leren kennen. Die vindbaarheid is in een digitale wereld ook belangrijk, vandaar dat al onze streams ook de radiozender in kwestie in hun naam bevatten.”

What’s in it for the advertiser?

Adverteerders zijn immers steeds op zoek naar een moeilijk te bereiken doelgroep, de jongeren. Voor bepaalde merken speelt daarnaast ook de duidelijke propositie van een stream, die een bepaald publiek aantrekt.

De nieuwe digitale audiostreams bieden nieuwe opportuniteiten voor de VRT, luisteraars en adverteerders. “Wij vertrekken vanuit onze publieke opdracht”, is Els Van de Sijpe duidelijk. “Als partners zich daaraan willen linken, kan dat zeker. Omgekeerd zullen we nooit een stream opzetten op vraag van een partner, maar creatieve mogelijkheden rond partnerships zijn er dus zeker."

Sam Homblé, manager Creative partnerships Var, vult aan: “Relevantie is key.  Zo kunnen we in bepaalde streams call-to-action-audiospots integreren, zoals bijvoorbeeld bij een DJ-contest.” 

Dat belooft. We kijken alvast uit naar de toekomst!

Partneren met onze merken? Contacteer je matchmaker:

Sam Homblé

Manager Creative Partnerships