09/12/2021
Radiogauge is de internationale bekroonde methodologie van het Britse instituut Radiocentre. Het onderzoek is de grootste, langst lopende meting naar effectiviteit van radioreclame.
→Voor wie de laatste jaren op een onbewoond eiland heeft doorgebracht: de auditieve identiteit van een merk wordt steeds belangrijker om de consument te helpen om je merk op verschillende touchpoints te herkennen.
Die sonic branding is dus dat unieke geluid dat consequent in alle auditieve merkcommunicatie wordt ingezet. Dat was ook het uitgangspunt van de SONIQ Award die ‘state of the art’ sonic branding bekroont die wordt toegepast op Belgische bodem. Het kan daarbij gaan om cases die lokaal werden ontwikkeld maar ook om sonic branding die internationaal werd uitgewerkt en in België wordt geïmplementeerd.
Vorig jaar werd de oorspronkelijke categorie Sonic Branding al aangevuld met de Best Use of Radio (het beste gebruik van radio als motor voor commercieel succes) en de Best Innovation in Audio (de meest vernieuwende audio-initiatieven). Daar komt dit jaar Best Branded Audio Content bij. Deze nieuwe award bekroont alle vormen van audio content – on demand of lineair – die ingezet werden om een merk te positioneren, te ondersteunen of diepgang te geven.
Zowel creatieve bureaus, adverteerders, productiehuizen als mediabureaus kunnen gratis een dossier indienen tegen ten laatste 27 januari 2022.
Een achtkoppige jury kiest de winnaars. De juryleden zijn Kim Beyns (Ngroup), Coppelia de Crane d'Heysselaer (Happiness), Thierry Mars (Egta), Zaki Lahbib (UBA), Michael Bassanello (Nationale Loterij), Hakim Zemni (Insites France), Cedric Engels (Sonhouse) en juryvoorzitter Paul Wauters (auteur, creatief directeur).
Cases indienen kan via https://thinkvia.be/soniq/.
De winnaars worden online bekendgemaakt op 24 februari op een radiofonische videopresentatie van 8u45 tot 10u.
Meer info op https://thinkvia.be/soniq/.