Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Contentmarketeer
20/06/2019
“Siri, wat staat er op de planning vandaag?” “Goeiemorgen, vandaag schrijf je een artikel over mij.” Ok, het is een beetje vergezocht, maar het zou realiteit kunnen zijn. Voice assistants en smart speakers nemen de getypte zoekopdrachten van ons over. “Ze zullen ook de Belgische huiskamers veroveren”, weet Damien D’Ostuni, Innovation & Activation Expert bij Wavemaker. Hoe? We spraken met Gert De Geyter, die dagelijks een smart speaker gebruikt.

Damien D'Ostuni: "Google Home is te koop in ons land en beschikbaar in beide landstalen maar een officiële ondersteuning is er nog niet. Opvallend is dat al 11% van de Belgen een voice assistant gebruikt en 3% zou al een smart speaker in huis hebben. Dat komt neer op zo’n 167.000 Belgen. Die ondersteuning zou er wel snel komen. Ik ben ervan overtuigd dat de helft van de gezinnen over vijf jaar een smart speaker in huis zal hebben."

Een dag in het leven van ....

Gert De Geyter (31), een Vlaming in New York, heeft een Google Home in huis. Als Machine Learning Lead is hij bezig met het implementeren van programma’s die allerhande taken automatiseren. Hoe gebruikt hij z'n Google Home smart speaker?

Ontwaken met de smart speaker

Gert: “Ik word gewekt door blauw licht, want dat zou beter zijn. Google Home leest mij het weerbericht voor, vertelt me hoe lang mijn trip naar kantoor zal duren en geeft mijn reminders van de dag mee.Omdat een smart speaker goed genoeg is om muziek af te spelen, luister ik via mijn Google Home naar muziek. Met een eenvoudig stemcommando luister ik naar mijn favoriete radiozender of playlist op Spotify.

Doorheen de dag

Gert: "Ook online bestellen is heel makkelijk: ik heb een supermarkt naast de deur, maar eigenlijk is het goedkoper om dingen online te bestellen. Ik hoef enkel aan Google Home te vragen: ‘Hey Google, can you buy me some Coca-Cola?’ en de volgende dag is het geleverd. Ik krijg trouwens alle opties: met of zonder suiker, hoeveel flessen, welk formaat, ...”

"Ik heb bovendien in verschillende kamers een Google Hub staan, een soort verlengstuk van de grote speaker. Superhandig tijdens het koken. Want bladeren in een kookboek of scrollen op een iPad met vuile handen is niet zo handig. Nu vraag ik gewoon om een stapje terug te keren en opnieuw voor te lezen. Het is tegelijk ook een timer. 

Slaapwel Google

Gert: "Op het einde van de dag, hoef ik enkel ‘Google, good night’ te zeggen en dan gaat mijn tv uit, mijn lichten gaan uit en ik krijg mijn to-do lijstje voor de volgende dag. Bij wijze van slaapwel vraagt het toestel mij wanneer ik moet gewekt worden.”

Gaan smart speakers ons leven veranderen?

Damien: ‘Voice’ is toegankelijk. Je hoeft niet met een toetsenbord, muis of touchscreen overweg te kunnen. Als Gert er al voordeel uit haalt tijdens verschillende momenten doorheen de dag, beeld je dan eens in hoeveel voordeel kinderen, ouderen, ongeletterden, blinden of niet zo technisch aangelegde mensen hieruit kunnen halen. Allemaal groepen die gemakkelijker toegang krijgen tot informatie. 

Met de opkomst van smart speakers wint sonic branding aan belang. Damien: "Waarom zou je als merk gebruikmaken van de standaardstem van Google Home of Alexa? Jouw merk heeft een eigen stem, een eigen tone-of-voice om je brand value en positionering te benadrukken. Die wil je uiteraard ook gebruiken op smart speakers, om elk aspect van je merkbeleving in de hand te houden. Smart speakers leren bovendien meer en meer bij over de gebruiker. Ze maken het mogelijk om als merk gepersonaliseerde boodschappen te sturen en om te interageren met je consument. Het nieuwe adverteren zal naadloos in je content verwerkt zitten."

Het volledige artikel lees je in ons InTune magazine