Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Senior Marketing Executive
04/04/2019
De voorbije weken is het nog maar eens gebleken: de bezorgdheid om het klimaat is groot. Time to walk the talk? Iets wat de Eneco Clean Beach Cup al 10 jaar doet, samen met Eneco en Studio Brussel.

Dat de plastic massaproductie blijft stijgen, is geen geheim: maar liefst 5 à 14 miljoen ton plastic afval plonst jaarlijks in zee, da’s 444 kilogram per seconde. Daar wil de Eneco Clean Beach Cup iets aan doen. In samenwerking met alle surfclubs in België en enkele gemeenten in Frankrijk en Nederland, organiseren ze ieder jaar een grote strandschoonmaak waar iedereen aan kan deelnemen.

Walk The Talk

Ieder jaar staat telkens een andere badstad in het middelpunt van de belangstelling. Dit jaar viel de eer te beurt aan De Haan, tevens de plaats van waaruit Studio Brussel live uitzendt. Om de opruimers te entertainen stond er in Westende een StuBru-dj paraat. Maar daar bleef het niet bij…

Op 2 verschillende punten, ieder op ongeveer 25 km afstand van De Haan, hielpen Stubru-presentatoren Fien en Bouba met het opruimen van het strand. Team Fien vertrok vanuit Bredene en Team Bouba vanuit Blankenberge. “Op die manier tonen we dat Studio Brussel doet wat het predikt”, zegt Anneleen De Wildeman, zakelijk leider Studio Brussel.

Om iedereen te mobiliseren deed de zender beroep op Mutant, het reclamebureau van Odin Saillé dat ook instond voor de StuBru rebranding. Samen met de Nederlandse zangeres MEROL doopten ze haar hit ‘Hou je bek en bef me’, om tot ‘Hou je bek en buk je’.

Dag van de waarheid

Op 24 maart was het zover! Naast Studio Brussel droegen vele andere (bekende) deelnemers hun steentje bij voor het goede doel: 7.500 deelnemers maakten het strand proper waaronder Urbanus, de cast van Ketnetmusical TROEP!, Europees commissaris Marianne Thyssen (+ EU delegatie) en politicus Bart Tommelein.

In 2018 was deze grote schoonmaak maar liefst goed voor het opruimen van 4895,08 kg afval, met dank aan bijna 3600 deelnemers. Dit jaar werden deze resultaten compleet verpulverd. Het resultaat? Maar liefst 11,5 ton afval werd opgeruimd!

Partnership Eneco x StuBru

Eneco en StuBru partneren al 10 jaar lang in deze strandopruimactie. Als groene energieleverancier draagt Eneco duurzaamheid hoog in het vaandel. Ze levert elektriciteit uit 100% hernieuwbare bronnen en gebruikt wind als de belangrijkste energiebron.

Duurzaamheid zit ingebakken in ons DNA. Vele van onze medewerkers komen werken op elektrische fietsen. Plastic bekers zijn uit den boze. Én we nemen jaarlijks massaal deel aan de Eneco Beach Cup. Duurzaamheid is bij ons geen uitgehold begrip. Met Studio Brussel delen we diezelfde visie,” zegt Christophe Degrez, ceo van Eneco Belgium.

Wil je ook jouw merk linken aan een van onze VRT-zenders?

Foto: Illias Teirlinck