Dirk Soetens
Dirk Soetens
Market Intelligence Manager
08/12/2020
De corona-pandemie heeft ook radio te pakken gekregen. De symptomen: een langere luisterduur thuis en een stijgende vertrouwenscurve. Check: 7 feiten waarom radio in blakende gezondheid verkeert.

1. 219 luisterminuten per dag thuis

Onderzoek van Ipsos, gepubliceerd in oktober 2020, stelt een lockdown-radiofenomeen vast. We luisteren minder in de wagen maar in verhouding meer thuis. Daardoor stijgt t.o.v. 2019 het luistergedrag thuis met maar liefst 36% en klokt radio af op een recordcijfer van 219 luisterminuten per dag. M.a.w. het aandeel dat in de auto daalt, wordt goedgemaakt door een hoger volume thuis luisteren. Lees meer.

Bron: Ipsos-onderzoek i.o.v. Vlaamse overheid, telefonisch a.d.h.v vraag over gisteren geluisterd, periode14/09/2020 – 27/10/2020.

2. 75% dagbereik

De combinatie ‘luisterduur’ en ‘bereik’ geeft ons interessante inzichten. Het toont aan dat er niet alleen langer thuis naar radio geluisterd wordt, maar ook dat er geen luisteraars afhaakten. Integendeel, het dagbereik in oktober 2019 en oktober 2018 waren afgeklokt op 76%, de cijfers blijven dus stabiel, zo meldt slide 29 in het Ipsos-onderzoek.

Bron: Ipsos-onderzoek i.o.v. Vlaamse overheid, telefonisch a.d.h.v vraag over gisteren geluisterd, periode14/09/2020 – 27/10/2020.

3. Stijgende interesse in andere platformen

De Ipsos-studie toont ook aan dat luisteraars nieuwe wegen vinden om naar radio te luisteren: FM neemt met 61% nog steeds de hoofdmoot van het volume voor haar rekening. DAB+ stijgt tot 17% van het volume en internetluisteren tot 14%. Digitale tv gaat van 5 naar 6%.

Bron: Ipsos survey for Flemish government, September 2020, n=2000, % of listening volume; platform ‘coax’ : 1%

In april van dit jaar gaf 5% van de Vlamingen aan dat ze sinds het uitbreken van de corona-crisis voor het eerst naar radio via de app of website zijn beginnen luisteren.

Bron: (n=918) Ipsos Sprint panel op 6 April 2020

4. 36% online groei voor VRT-radiozenders

Ook het online luistergedrag kent een stevige groei. VRT telt dagelijks 36% meer online luisteraars op de eigen sites en apps sinds het uitbreken van de crisis.

Hieronder de evolutie doorheen 2020. Radio 2 was in het voorjaar de grootste groeier. 

Bron : CIM radio stream monitor, evolutie van het dagelijks gemiddeld aantal VRT-luisteraars, 1/01/2019-22/11/2020, audio+video, Belgische IP-adressen.

5. 77% vertrouwt op radio voor informatie én ontspanning

Radio speelt niet enkel een belangrijke rol bij het informeren over de coronacrisis maar geeft ook de nodige zuurstof in het meer geïsoleerde leven van de Vlaming. 77% van de Vlamingen zegt in april dat radio hen tijdens de crisis goed op de hoogte houdt, 70%* zegt dat de radio meer dan anders “voor leven in huis” zorgt.

*Bron: VRT-Studiedienst online onderzoek, 14-24 april 2020, n= 1555, representatieve steekproef bij Vlamingen ouder dan 16 jaar

6. 41% luistert meer naar radio dan normaal

De VRT deed ook een eigen onderzoek via Dynata bij meer dan 1,555 Vlamingen. Bij de stelling ‘Ik luister in deze periode meer naar de radio dan normaal’ antwoordde 41% helemaal akkoord of eerder akkoord. Deze cijfers lagen nog hoger bij jongeren.

 

Bron: Dynata onderzoek i.o.v. VRT bij 1.555 Vlamingen in april 2020

7. Gelijkaardige trend in het buitenland

Eenzelfde trend wordt waargenomen in Nederland, Italië, Noorwegen en in het VK.
Wens je meer info daarover? Vraag gerust de gedetailleerde tabellen op.

Meer weten over adverteren via radio?

Contacteer ons vrijblijvend, onze matchmakers staan je graag te woord.