Een fanbasis om van te dromen

Beyoncé of Nirvana? Taylor Swift of The Rolling Stones? De kans is groot dat je bij één van deze namen meteen een voorkeur voelt. Je muzieksmaak toont een stukje van je persoonlijkheid. Net zoals je favoriete kledingmerk, de auto waarin je rijdt of de radio waarnaar je luistert. Consumenten houden van sterke merken. En zo hebben wij er toevallig een paar in huis.

Zenders bouwen communities

Elke zender creëert een eigen leefwereld en die beperkt zich niet tot radio of tv alleen. Ook online herkennen mensen zich in hun zender met aanvullende content op websites, social media of apps. Zo ontstaan hechte communities met een breed bereik en trouwe, geëngageerde fans.

Een breed bereik voor je campagne

Enkele cijfers? Dagelijks luisteren bijna 3,2 miljoen* Vlamingen naar één van onze zenders. En Studio Brussel bereikt meer dan 474.000 fans via Facebook. Voor de cijferfetisjisten: met deze luister - en kijkcijfers kunnen jullie ongetwijfeld je hartje ophalen.

Een hechte relatie met tv- en radionetten

Hoe trouw zijn die kijkers en luisteraars eigenlijk? We onderzochten bij de fans van de verschillende mediamerken hoezeer ze verbonden zijn met het merk en hoe aantrekkelijk het lijkt om van zender te veranderen. Wat blijkt? Onze merken scoren bijzonder goed: 53% van de één-kijkers heeft een stabiele relatie met zijn favoriete zender. Voor Canvas loopt dit zelfs op tot 60%.

Block image

Op radio doen de zenders van VRT het mogelijks nog beter. De fans zijn opmerkelijk trouw: 59% heeft een stabiele relatie met Radio 1, 60% met Radio 2, 54% met Studio Brussel en 38% met MNM. Met de komst van NRJ Vlaanderen - waarvoor we de landelijke regie doen - wordt er trouwens nog een nieuw sterk merk aan het portfolio toegevoegd.

 
Block image
De perfecte match met de fans van onze mediamerken?

‘Fijn, maar what’s in it for me?’, hoor ik je denken. Trouwe kijkers en luisteraars, zijn ook een trouw publiek voor jouw reclamecampagne. Want hoe groter de opportunity to hear (OTH) en de opportunity to see (OTS), hoe effectiever de campagne. Om nog maar te zwijgen over de impact die je kan genereren met een crossmediale campagne bij een geëngageerde community. Food for thought.

Wil je een trouw, breed en geëngageerd publiek bereiken met je campagne? Vraag onze matchmakers om advies. Ze vertellen je welke doelgroepen van VRT en Spotify het best matchen met jouw merk.

* Bron: CIM Radio Audience Measurement januari-april 2018, netto dagbereik Radio 1, Radio 2, MNM, Studio Brussel en Klara, ma-zo, 6u-22u

 


Tags Audio Video Digital