Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Senior Marketing Executive
23/10/2018
Fictie als The Handmaid’s Tale is razend actueel. Tijdens de vrouwenmarsen tegen president Trump doken dezelfde rode mantels en witte kapjes op als uit de serie. De serie was bij ons het eerst op Canvas te zien en dat is niet toevallig. Canvas houdt consequent de vinger aan de pols met internationale topfictie. Hoe doen ze dit?

Fictie is altijd belangrijk geweest voor Canvas. De zender brengt niet alleen lokale producties, maar maakt ook een kwaliteitsvolle selectie van wat er internationaal gemaakt wordt én biedt dit gratis en toegankelijk aan.

Naast nieuwe reeksen keren ook een aantal vaste waarden terug op zaterdagavond, zoals Silent Witness en Cardinal. Deze lokten vorig seizoen gemiddeld meer dan 360 000 en 400 000 kijkers*. Ook het 2e seizoen van The Handmaid’s Tale was een schot in de roos met gemiddeld 207.712 kijkers. 

Daarnaast vallen er natuurlijk ook nieuwe topreeksen te ontdekken, waaronder Escape At Dannemora. De op ware gebeurtenissen gebaseerde fictiereeks vertelt over een merkwaardige ontsnapping uit de gevangenis van Dannemora tegen de Canadese grens in 2015. Twee moordenaars wisten toen te ontsnappen met de hulp van een vrouwelijke gevangenismedewerker met wie ze allebei een seksuele relatie hadden. De achtdelige reeks werd geregisseerd door Ben Stiller met in de hoofdrollen Benicio del Toro (Traffic, 21 Grams), Patricia Arquette (Boyhood, Medium) en Paul Dano (12 Years a Slave, There Will Be Blood). De serie kon op de Golden Globes een van z'n twee nominaties verzilveren. 

Naast deze gloednieuwe serie heeft Canvas ook voor deze reeksen de primeur in de Benelux: Midnight Sun, Ennemi Public, Dark Heart, La Forêt, Loch Ness, Cardinal en Stella Blomkvist waren allemaal eerst een succes op Canvas voor ze internationaal doorbraken. Die pioniersrol, vòòr Netflix en andere platformen, maakt deel uit van de strategie van Canvas. Hoe slaagt Canvas erin om de eerste te zijn?

*Cim audimetrie, Noorden 4+, live+7, inclusief gasten.

Razendsnel beslissen

Sven Van Lokeren, verantwoordelijke programma-aankoop voor alle fictiereeksen op Eén, Canvas en VRT NU: “Canvas heeft bij producenten een sterke reputatie als betrouwbare partner. Ik investeer heel veel tijd in netwerken met verdelers en volg de actualiteit van producties op. Ik bezoek alle internationale beurzen waar de avant-premières te zien zijn. Daar moet je razendsnel beslissen, want alle grote concurrenten zijn er ook. Om geen kansen te laten liggen, krijg ik veel vrijheid, maar ook veel verantwoordelijkheid. Mijn selectie moet passen binnen de missie van Canvas die kwaliteit centraal stelt, de bepaalde timeslots en het jaarbudget.”

Betrouwbare curator

Lotte Vermeir, verantwoordelijk voor de aankoopstrategie bij de netten: “Wij vertrouwen op de expertise en antennes van Sven om in het overaanbod van straffe fictie er net die reeksen uit te pikken die echt de moeite waard zijn. Canvas neemt zo de rol op van betrouwbare curator, op maat van de gebruiker.”

Sven: “Voor mijn selectie kijk ik naar wat in het verleden goed werkte. Daarnaast vertrouw ik op mijn tienjarige ervaring en buikgevoel. Soms word ik verliefd op reeksen die enkel voor een nichepubliek lijken gemaakt te zijn. Dan probeer ik Lotte te overtuigen om er toch op in te zetten, zelfs al past het op het eerste zicht niet meteen binnen het aanbod.”

The Handmaid’s Tale en Big Little Lies waren zo’n berekende risico’s. Niemand had verwacht dat het eerste seizoen van The Handmaid’s Tale 200 000 kijkers (live +7) zou halen en het onderwerp van vele discussies zou worden. Big Little Lies was de eerste reeks van Canvas die een enorm succes had op VRT NU.

Vanaf dag een online op VRT NU

Sven: “De Canvaskijker is een bingewatcher die veel meer online kijkt. Reeksen van Canvas halen gemiddeld nog 40 procent extra - vaak jonge - kijkers via VRT NU. Bij Big Little Lies en The Handmaid’s Tale liep dat zelfs op tot 50 procent.” Lotte: “Uitgesteld kijken, waar en wanneer je maar wil, is een grote troef van VRT NU. Canvas speelt in op het veranderend gedrag van de kijker met meer primeurs online.”

Bereik je graag de kijkers van Canvas met jouw campagnes?