Silke  Deliens
Silke Deliens
Marketing Executive
16/04/2021
De DIVA-posttest onderzoekt al jaren de optimalisatie van de impact van radio en tv- campagnes. Maar wat is de impact van tegelijkertijd adverteren op radio én op tv? En heeft zo’n gecombineerd mediaplan een katalysator-effect op de ROI? We testten het uit bij de campagne van elektroketen Vanden Borre.

De eindejaarscampagne van elektroketen Vanden Borre liep in december 2020 gelijktijdig op radio en tv. Het uitgelezen moment om te meten of campagnes op verschillende media elkaar ook effectief versterken. Ons DIVA researchteam zocht het uit.

De onderzoeksvraag

Is de impact van een campagne anders bij luisteraars die enkel in contact komen met de radiocampagne dan bij respondenten die de spot niet enkel horen op radio maar in eenzelfde periode ook zien op tv?

Het onderzoek

Van alle ondervraagde luisteraars (eerste groep), had 27% de campagne ook gezien op tv (tweede groep). Vergelijk van de effectiviteitsparameters van de eerste en de tweede groep toonde significante verschillen op alle criteria. Niet enkel werd de radiocampagne veel beter herinnerd bij de tweede groep, de spots scoorden er ook beter qua likeability. Bovendien lag de impact ervan een stuk hoger.

De conclusie

Door crossmediaal te adverteren trad er een katalysator-effect op en kon Vanden Borre de ROI van zijn campagne rechtstreeks beïnvloeden.

Block image

Meer weten over de impact van crossmediaal adverteren?

Contacteer Silke Deliens voor een analyse en aanbeveling op maat.