Bruno De Turck
Bruno De Turck
Senior Account Manager
13/01/2021
Een nieuw jaar, een nieuw begin. VRT past zich aan aan het nieuwe normaal en zet volop in op haar rol en missie: alle Vlamingen informeren, inspireren en verbinden. Ook dit voorjaar pakken Eén en Canvas uit met opvallende reeksen, topfictie en enkele nieuwkomers. Ideaal om de koude winterdagen door te komen én het perfecte moment om als adverteerder je doelgroep te bereiken.

Dat 2020 een speciaal jaar was, hoeft niet meer gezegd te worden. Ook voor televisiemakers waren het bijzondere tijden en moest er een nieuwe manier van werken gevonden worden. Niettegenstaande was het een straf jaar voor Eén en Canvas. In 2020 is het totale tv-kijken (naar alle zenders) gestegen met 4% tov 2019. Er is de laatste 5 jaar nooit zoveel naar televisie gekeken (VVA 18-54). De gemiddelde kijktijd per dag naar zowel Eén als Canvas is in 2020 met meer dan 10% gestegen (4+). Ook VRT NU kon rekenen op topcijfers.

Eén

Het marktaandeel van Eén is het afgelopen jaar met 5% (voor VVA 18-54 is dit 6%) gestegen. Verschillende programma’s van Eén konden op veel enthousiasme bij de kijkers rekenen en tekenden het afgelopen jaar erg mooie kijkcijfers op. Zo bekoorde Château Planckaert maar liefst 1.778.438 kijkers en genoten 1.689.775 mensen van het 4e seizoen van Down The Road. Het gemiddeld aantal kijkers voor het 7u-journaal steeg van 838.734 in 2019 naar meer dan 1 miljoen (1.039.517) in 2020. Dit is een stijging van 24%.*

Het net startte het nieuwe jaar al sterk met onder andere Reizen Waes: Vlaanderen en nieuwe, korte fictiereeksen als We moeten eens praten en LEEF. Maar Eén heeft nog veel meer klaarstaan dit voorjaar met nieuwe titels als De Kemping en De Wonderjaren.

* cijfers telkens van de best bekeken aflevering; Live+7, 4+

 

Canvas

Ook Canvas scoorde goed in 2020. Het marktaandeel van het merk steeg 9% (voor VVA 18-54 is dit 3%). Duidingsprogramma’s als Terzake en De Afspraak speelde goed in op de nieuwsbehoefte tijdens de crisis. Voor ‘De Afspraak’ zagen we het aantal kijkers stijgen van 213.576 in 2019 naar 290.603. Dat is een stijging van 36%. Ook fictie deed het goed met de HBO-reeks Chernobyl op kop (681.000 kijkers).

Vroeg of laat kijk je Canvas. Dat is ook dit voorjaar niet anders. Meer dan ooit komen delicate thema’s aan bod, in docureeksen zoals FC United (racisme in het voetbal), Als je eens wist 2 (deze keer over partnergeweld) en Privacy & ik. Ook steengoede internationale fictie komt aan bod zoals het 2e seizoen van Killing Eve.

Een unieke mix op VRT NU

Met meer dan 3 miljoen geregistreerde gebruikers maakten vele Vlamingen dit jaar kennis met VRT NU, het digitale videoplatform van de VRT. Ook het gebruik zelf is gestegen. Zo kende het aantal videostarts het afgelopen jaar een groei van 69%.

Bij VRT NU ontdek je elke keer iets nieuws en dat zien we ook terug in het kijkgedrag: verschillende genres worden druk bekeken met in de toplijst programma’s als Undercover, Down the road, Andermans zaken en Filip Van België. Net deze mix van programma’s maakt VRT NU uniek: het platform biedt een enorm uiteenlopend aanbod aan: van actua tot entertainment, straffe Vlaamse fictie, radiowebreeksen, VRT-klassiekers, documentaires en reportages, en zelfs content van vloggers. Via het openbare omroep-algoritme wil VRT NU de Vlaming doen ontdekken en hem in contact brengen met nieuwe zaken - ook content die men op het eerste zicht niet zelf zou aanklikken of bekijken.

Zeker de moeite waard om te bekijken is de nieuwe webreeks van MNM: de tragikomische fictiereeks Bathroom Stories brengt heel wat thema’s aan bod waar jongeren vandaag de dag mee worstelen. Female power is het codewoord met niet enkel twee sterke vrouwelijke hoofdrollen in beeld, maar ook heel wat vrouwelijk talent achter de schermen. Zo neemt Eva Cools de regie voor haar rekening. Anne-Laure Vandeputte, bekend van Grenslanders, en gloednieuw talent Axelle Verkempinck spelen de twee hoofrollen Flo en Isa.

Block image

Meer weten over onze plannen in 2021 of over VRT NU?

Lees er alles over in ons nieuwste magazine of contacteer ons.