Mauro Meurisse
Mauro Meurisse
Planning Executive Tv
17/05/2021
Een premium partnership tv & video en een hechte samenwerking rond eSporza. Zo vatten we de link tussen Audi en VRT allicht het best samen. Welke verschillende doelstellingen erachter zitten, vragen we aan Marketing & Communication Manager Stef Sleurs.

De romance tussen Audi en de VRT begon begin 2020. Al zo’n anderhalf jaar is het automerk premium partner, waardoor VRT-kijkers geregeld 5”-billboards te zien krijgen. De link tussen beide is geen toeval, vertelt Stef Sleurs, Marketing & Communication Manager van Audi. En daar hebben de waarden én de doelgroep van de autobouwer alles mee te maken.

“Onze doelgroep kijkt minder naar commerciële zenders”, weet Stef Sleurs. “VRT heeft een aantal zenders die zich op de meerwaardezoeker richten, zoals Canvas. Die fitten perfect met onze doelgroep. De huidige kopers van Audi zijn vooral mensen van middelbare leeftijd uit de hogere sociale klassen. Er zijn wel andere media waar we onze doelgroep ook terugvinden, en dan denk ik vooral aan print, maar dan mis je het audiovisuele aspect.”

2 campagneperiodes

“Vorig jaar was ons startjaar en hebben we gezocht naar de beste aanpak om de billboards in te zetten”, vertelt Stef. “We kozen voor een always-on-aanpak. We wilden het hele jaar aanwezig zijn. Maar daardoor sprongen we er onvoldoende uit.”

Dit jaar kiest de autobouwer voor een andere manier. “We mikken op twee periodes van 2,5 maanden die voor Audi strategisch zijn, door modellanceringen. Op die momenten zullen we frequenter aanwezig zijn. Je hebt herhaling nodig om je boodschap te laten doordringen bij je publiek.”

Op zoek naar programma’s met dezelfde waarden

Daarnaast kiest Audi voortaan ook zorgvuldig de programma’s waarrond ze willen staan. Een match met de waarden van de autobouwer – die andere doorslaggevende factor voor een premium partnership – is een must. “Voor Audi zijn sustainability, human centricity, design en digitalisation de codewoorden. We zoeken naar programma’s die met een van die elementen een inhoudelijke match hebben.” Denk maar aan reisdocumentaires en natuurreportages of Iedereen Beroemd, dat sterk vertrekt vanuit interesse in ‘de’ Vlaming.

Hij voegt eraan toe dat het zo wel een ingewikkelde puzzel wordt. “Welke slots zijn nog open? Welke match met programma’s is er? Wanneer lopen onze campagnes? Er zijn wel heel wat parameters waar je rekening mee moet houden. Om de drukte op onze website niet te vergeten. Daar willen we ook op inspelen.”

eSporza helpt verjongen

Het voordeel van een premium partnership is de toegangspoort die het biedt. “Je gaat een relatie aan met de VRT en hoort sneller over andere mogelijkheden. Dat heeft ons ook de mogelijkheid gegeven snel in te stappen in het eSporza-platform.”

Sinds midden 2020 is Audi de platformpartner van eSporza, een gameplatform waarop gamers aan esports-tornooien kunnen deelnemen. Concreet betekent dat visibiliteit op de homepage, maar vooral de mogelijkheid om zich te linken aan een aantal tornooien. Opvallend is trouwens dat de credits die spelers kunnen winnen Quattro’s heten (naar het vierwielaandrijvingssysteem van Audi).

“Voor ons is de link met esports en eSporza een zeer strategische keuze”, legt Stef Sleurs uit. “De gemiddelde Audi-rijder is 50 en dat moet verjongen. Via gaming kunnen we jongeren bereiken en een connectie met hen maken. En het laat ons als progressief merk ook toe om onze bestaande klanten via verhalen iets nieuws te brengen en hen te introduceren in deze boeiende wereld van esports. Grow but don’t grow up, zoals onze campagneslogan luidt. Bovendien is eSporza opgestart net voor het een booming business werd.”

Quattro’s leiden tot Audi-gadgets

Audi ziet eSporza (en esports in het algemeen) duidelijk als een ontdekkingstocht.  “We kunnen uitproberen wat werkt en wat niet werkt, en nagaan wat voor engagement bij onze doelgroep zorgt. We weten nog lang niet wat allemaal de mogelijkheden van een dergelijk platform zijn.”

Om maar enkele voorbeelden te geven: met de Quattro’s kan een speler in de marketplace prijzen aanvragen, waaronder Audi-gadgets of een rit met een Audi R8 op een racecircuit. En gedurende een bepaalde periode was de O in ‘goal’, dat getoond werd in Fifa, het 4 ringen-symbool van Audi.

Het moge duidelijk zijn dat Audi door de samenwerking met VRT twee vliegen in een klap vangt: het bereikt zijn moeilijk te bereiken kerndoelgroep én het werkt onverdroten aan de verjonging van het merk.

Ook jouw merk linken aan Eén en Canvas?

1. Exclusieve partner 2022-2023

Word een exclusieve langetermijnpartner van programma’s op Eén en Canvas met jouw 5”-billboards – die automatisch ook meelopen op VRT NU – en vergroot zo je naamsbekendheid en imago. Interesse in de pakketten vanaf 2022? Download onze nieuwste publicatie over de Premium Partnerships TV & Video of contacteer ons vrijblijvend voor meer informatie. 

2. Boodschappen van algemeen nut

Geniet van speciale tarieven en omkader je campagne met de kwalitatieve content van Eén en Canvas. Contacteer bruno@var.be

3. Adverteren rond webreeksen of merkintegraties

Interesse in de mogelijkheden van adverteren rond webreeksen of je merk integreren rond Brand Extensions-afgeleiden? Contacteer sam@var.be

4. Preroll video advertising

Voor het eerst sinds 2020 is het marktaandeel van VRT NU bij -24 jarigen groter dan dat van de lineaire VRT-zenders. Dit najaar rollen we preroll video ads voor adverteerders uit.