Lissa De Peuter
Lissa De Peuter
Contentmarketeer
14/10/2019
We zijn visueel overprikkeld. Te veel boodschappen moeten te snel verwerkt worden, ons oog staat permanent op scherp. Ziedaar het commercieel potentieel van audio en de reden voor merken om sound strategisch in te zetten in hun communicatie. 

Dat is alvast de boodschap van Robin Hofmann, medeoprichter en creatief directeur van het Duitse HearDis!, een full service agency for corporate sound. Zij ontwikkelden een technologische tool die het audiobrandingproces van merken faciliteert.

De technologie uitgelegd in 5 stappen
  1. HearDis! traint een artificial intelligence tool in het begrijpen van muziek. Daarbij worden zowel de harde aspecten van geluid (tempo, harmonie, toonaard) als de zachtere (genre, stijl) in kaart gebracht. Op die manier krijgt elke muziek een vingerafdruk.
     
  2. Het bureau voerde luisterexperimenten uit bij meer dan 10.000 respondenten. Concreet werden 36 semantische termen (cool, urban, happy, intimate,...) ‘gemapt’ met de muzikale perceptie van 40 verschillende doelgroepen.
     
  3. Een algoritme linkt al deze info met de identiteit van een merk. Zo wordt er per merk een muzikaal spectrum van ongeveer 60 songs gecreëerd. Op die manier onstaat een sound-universum. Een merk kan vervolgens putten uit de songs van zijn universum voor reclameboodschappen, events, winkelcommunicatie enz.
     
  4. Nog een stap verder genereren algoritmes flows van muziek en worden songs geselecteerd op basis van technologie die analyseert wie in de winkel aanwezig is of welk weer het buiten is. Zo wordt op elk moment de juiste consument met de juiste sound gematcht.
     
  5. Met deze technologie wil HearDis! een brug slagen tussen merken en audio en de emotionele band tussen merken en consumenten uitdiepen. Consumenten kunnen het muzikaal spectrum van een merk exploreren en er zelfs nieuwe stijlen, songs en artiesten in ontdekken.
HUGO BOSS ging aan de slag met de tool
Meer info? Ontdek de case